Har du också handlat rätt så mycket julklappar? Har du också fått rabatt, bara för att du handlar så mycket? 50 kr kupong på H&M för intjänade poäng? 25 kr tillbaks på ICA? 25% på alla Legogrejjer? Kanske är nån av årets julklappar något du själv fått men inte använt för att du inte behövde det? Kanske har du köpt tre men betalat för två på Kapp Ahl? 20% rabatt för att du handlade för mer än 300?
Hade du också, mest sannolikt handlat dom där grejjerna ändå, egentligen spelade dom där kupongerna inte jättestor roll i det stora hela? Alltså, dom där pengarna är inte det som avgör om du överlever den här månaden eller inte.
Då kan du göra som jag: Räkna ut hur mycket du tjänat på alla dessa kuponger och använd motsvarande summa (eller lite mer) här https://unicef.se/gavoshop Sen kan du ju ge värdebeviset till den eller som som fick den där julklappen du tjänat in pengarna på om du vill.
Ps. Inspirerad av min chef som på fikat idag berättade att han i helgen när han handlade gjorde det som många av oss säkert ganska ofta tänker att man skulle göra. Han hade gått fram till den där tiggaren utanför Willy's, stoppat ner en hundralapp i burken, tagit henne i handen och sagt -God Jul. Och sen gått rakt över gatan till Coop och gjort samma sak för killen som satt där och tiggde. Och på hemvägen hade han kört en omväg förbi två av dom där affärerna där han handlar bara ibland, och gjort samma sak. Det är också ett sätt!
Various Artists – We Are The World
...allt som oftast med andan i halsen för att hinna i tid till dagis, till kvällsmat och till livet, det lilla liv man hinner med en vardag.
Visar inlägg med etikett Husmorstips. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Husmorstips. Visa alla inlägg
måndag 15 december 2014
tisdag 4 november 2014
Att bara hinna halvvägs...
Jag tänker för det mesta när jag ska ha bjudning att jag ska göra det enkelt. Och så tänker jag ut en enkel grundprincip för kvällen. Och sen lyckas jag ändå krångla till det så mycket att det blir jättebrådis mot slutet.
Precis så var det i fredags, fast värre. Halloween-after-work i trädgården med lite grillad korv. Hur svårt kan det bli?
Huset var i ett bedrövligt utgångsskick. Tvättstugan var så full av både ren och smutsig tvätt, att vi hade varit tvugna att bära upp en stor hög ren tvätt på matsalsbordet för vikning. Och där hade den blivit liggande en vecka. Eftersom det regnade på halloweendagen vågade jag inte lita på att vi skulle kunna stå ute runt grillen som jag hade tänkt mig. Och oavsett så är det kanske inte så käckt att ha matsalen full av tvätt när man ska ha gäster. Det tog inte som jag hade tänkt tjugo minuter att stöka undan den där högen, utan jag tillbringade nästan två timmar med att vika tvätt (med några smärre avbrott för att torka upp spillt vattenfärgsvatten och reda ut vem som skulle få ha vilken pensel och sånt).
Och så var jag ju tvungen att bara svänga in på Willys och handla korv. Och det har ni ju redan sett hur det slutade. Det tog naturligtvis inte tjugo minuter utan två timmar.
Och barnen som var hemma på grund av regeln En feberfri dag, krävde den vanliga tillsynen och frukosten, och lunchen, och mellanmålet och därtill hörande diskundanplockning. Och även om den totala ättiden bara är tjugo minuter så innebär runtikringet att detta tar ungefär två timmar.
Och jag hade lovat fyraåringen att gå Bus eller godis. Och så lyckades jag ragga upp grannarna till att följa med. Och det var vid sådär tjugo i fyra och gästerna skulle komma från 17.30. Och i mitt huvud skulle det ta ungefär tjugo minuter fast egentligen tog det ju en timme. Och det var det värt för barnen tyckte det var jättekul och det tyckte nog jag också, men ändå, lite dålig timing.
![]() |
| Kan väl bara bli GODIS som svar på frågan? |
Nånstans här tror jag ni börjar förstå att en del av det jag hade tänkt göra inför festen inte riktigt hanns med. Och ni kan lite förstå att mannen som kom hem tidigare från jobbet för att hjälpa till att fixa blev ganska stressad och gormade:
-Hur är det möjligt, det ser ju värre ut här än i morse och gästerna kommer om mindre än en timme!
Det vi hann med var att lägga upp halloweeninspirerat godis fint i olika svarta och orangea skålar. Fast jag hann aldrig riktigt sätta fram dom sen på kvällen utan dom stog lite undanskymda på det tömda matsalsbordet (som vi inte behövde använda eftersom det slutade regna vid fyra) så det var bara barnen som satt och glodde på film i soffan som fick förse sig.
Vi hann med att göra en jättegod äppelmarängpaj med spritsade spöken av maräng på toppen. Jag hann dock inte ta ut den ur ugnen innan spökena blivit bruna. Och vi hann inte dekorera, dvs sätta ögon på spökena. Så att det faktiskt var en spökäppelpaj förstod gästerna först efter att jag berättade det för dom.
Vi hann med att göra Halloweendekorationer i form av pumpor och fladdermöss. Men vi hann inte med att hänga upp dom, utan dom stog här på en hylla på köksbänken hela kvällen.
![]() |
| Pumpa, puma, fladdermus med paljettögon. |
Jag hann duscha. Men jag hann inte göra mig fin, sminka mig, ta på snygga svarta kjolen och sätta på masken jag hade köpt, utan stog som vanligt i köket osminkad med blött rufsigt hår i hemmatights med hål i när första gästerna kom.
Jag hann inte göra en enda ordentlig lykta, varken gubbe eller sådär stiligt med hål med borrmaskin som jag sett på nätet, av nån av de tre pumpor jag köpte på torget.
Jag hann inte göra den goda pumpasoppan att bjuda i muggar som en värmande förrätt därute vid grillen, utan den soppan fick jag göra dan efter och bjuda pappa på.
Jag hann inte göra termosar med varm choklad, och vispa grädde, så att vi kunde dricka Lumumba och Irishh Coffe. Hann inte heller värma äppelmust med konjak och kanelstång att värma sig med (ha ha, vilket skämt att jag ens tänkte tanken faktiskt).
Jag hann inte knyta orange silkespapper runt den alldeles för starka lampan utanför trädgårdsdörren.
Alltså. Känslan av fiasko.
Men min man hann göra i ordning uteplatsen, tända fyrfatet, grillen, mashallerna. Han hann sätta upp ljusslingan i träden och tända den.
Jag hann ta på dottern hennes självlysande skelettpyjamas och fladdermusmask.
Jag hann ta fram stjärnchips och baconchips (något mer halloweeniga än dillchips?), de italienköpta pytteoliverna och poppa micropoppcorn och lägga upp i orangea och svarta skålar. Sätta en hel påse mashmallows på spett och ställa snyggt i ett glas (egentligen var det fyraåringen som gjorde det). Ta fram korv, korvbröd och diverse tillbehör. Och göra en hyfsad ostbricka med det läckra brödet från Ica Maxi Toftanäs (med mina oerhörda mängder självinsikt och tidsplanering insåg jag redan på torsdagen att jag inte skulle hinna baka så jag köpte ett finbröd) en italienost och två ostar till. Duka fram öl och vin och läsk och sugrör och glas till alla inblandade. Hann till och med ta fram Aperolen jag köpte på systemet (149kr, vågar inte gissa hur mycket jag hade tjänat på att köpa den på tax free i Milano, om jag hade hunnit det...) särskilt för att kunna göra orangea drinkar. Jag hann till och med ta fram de orangea servetterna!
Och som tur är hade vi som vanligt fantastiska gäster, som var finklädda och festliga och till och med hade med en pumpalykta att sätta på bordet.
Skam dem som ger sig.
måndag 3 november 2014
Det fattas bara korv.
Det sa jag till min man när vi på torsdagskvällen diskuterade den Halloween-after-work vi bjudit on våra vänner till på fredagen.
-Jag har handlat idag, och varit på systemet, så nu är det bara korven som fattas. För den vill jag köpa på Willys och jag orkade inte åka dit också idag.
Sen på fredagen åkte jag för att handla korv på Willys. Tog en liten liten sväng förbi Möllevångstorget också, för Äggatanten brukar inte vara där röda dagar.
Sen kom jag hem med det här.
Varför blir det alltid så?
söndag 19 oktober 2014
Söndagslyx
Eftersom jag blev upptvingad av ettåringen ungefär två timmar innan normal helgfrukosttid och det såg ut att bli ännu en dag av digert regnande, så var det bara att bestämma sig. Ha en tycka-synd-om-dag, eller ta tag i lyckan?
fredag 10 januari 2014
Världsvecka.
Ni vet när man var liten och åt på matan varje dag? Härliga tider. Jag gillade nästan alltid matan-maten. Iallafall, då var det ibland Världsvecka. Ni vet ena dagen var det Kina och då serverades såna där färdiga vårrullar. Rätt goda faktiskt, undrar om dom finns att köpa fortfarande? Och så var det samma gamla vanliga köttfärssås med spagetti, fast stog kanske Pasta Bolognese på menyn och då var det Italien. Lite kul men inte särskilt autentiskt.
Sån vecka har vi haft här hemma. Det började med att jag rensade lite brland kryddpåsarna och hittade ett paket kryddmix till "Indiska köttbullar" som jag fått någon gång och som jag tänkte göra av med. Så vi gjorde "indisk" mat. Dvs de indiska köttbullarna på lamm/kalvfärs, kryddmixen och lite egna tilllägg. Gjorde en yoghurtsås med ingefära och persilja. Skar gurkorna till salladen som stjärnor och kryddade den med spiskummin och citron. Klyftpotatis kryddade med paprikapulver serverades till.
Eftersom barnen var mer än lite skeptiska till köttbullar som inte var kryddade som vanligt poängterade jag liksom extra att detta var mat från INDIEN ett jättespännande land långt bort, och att man äter olika i alla länder. Och så lyssnade vi på Indisk musik när vi åt, och jag visade några bilder på datorn på hur vackra kläder många indiska kvinnor har och sådär. Och så bestämde vi tillsammans att vi skulle äta mat från olika länder hela veckan. Åttaåringen försökte snabbt "Jag vill ha spagetti och köttfärssås, var kommer det ifrån?". Jag medgav att det var väl visserligen lite italienskt, men att vi kanske skulle köra på länder utanför europa för att tvinga oss lite bortom pasta och pizza. Då sa han "Då väljer jag USA för där finns det hamburgare". Det slutade med att vi enades oma tt han fick välja ett land, så fick jag välja maten. Han valde Japan och hoppades på Sushi "Alltså jag gillar inte sushi men då får man sån där god soppa", Miso-soppa.
Dagen efter blev det USA. Tjocka ugnsgrillade revben, majkolvar, sötpotatispurée och cole-slaw. Hade vi inte ätit klyftpotatis dagen innan hade jag nog gjort lite av det också, för det var bara köttet och majsen som accepterades av barnen. Man fick även äta ketchup till maten. Ettåringen såg ut som en äkta hedenhös där hon satt och gnagde på en benknota. Vi lyssnade på country-musik, ettåringen gillade det, men dom andra två var inte så förtjusta, åttaåringen efterfrågade Bieber eller Cyrus istället men jag tvärvägrade.
Sedan var det Japans tur. Tyvärr fanns ingen möjlighet att öka och handla sushi med Miso-soppa, efter mitt debacle med plånbok och spärrade kontokort. Så det blev lax med teriayakisås, ris, ångad brockoli med rostade sesamfrön och lite sesamolja, och snabbinlagda morötter och rättikor. Musiken vi hittade var sådär.
Och igår avslutade vi med Marrocko. Couscous med rostade grönsaker (två sorters paprika, blomkål, lök och zucchini), sallad av finhackade tomater, gurka och persilja med citron, harissakryddad grillad kyckling. Återigen lite tjockyoghurt som sås. Tyvärr blev kycklingen lite väl kryddstark så jag kände mig tvungen att steka några prinskorvar till barnen. "Åh, jag vill äta marrockanskt varje dag, om man äter prinskorvar där" kommenterade åttaåringen. Musiken godkändes av alla, vi hittade någon ganska poppig men rätt lugn marrockansk musik.
Totalt sett var det ändå lite kul, barnen kan tänka sig att göra det igen. Även om dom inte tyckte om maten så gick dom ändå med på att smaka dom olika sakerna lite lättare än annars. Men särskilt autentiskt, det var det verkligen inte...
| Indisk sallad. Indiska tillbehör. |
| Indiska köttbullar. |
Dagen efter blev det USA. Tjocka ugnsgrillade revben, majkolvar, sötpotatispurée och cole-slaw. Hade vi inte ätit klyftpotatis dagen innan hade jag nog gjort lite av det också, för det var bara köttet och majsen som accepterades av barnen. Man fick även äta ketchup till maten. Ettåringen såg ut som en äkta hedenhös där hon satt och gnagde på en benknota. Vi lyssnade på country-musik, ettåringen gillade det, men dom andra två var inte så förtjusta, åttaåringen efterfrågade Bieber eller Cyrus istället men jag tvärvägrade.
| US of A. |
| Japansk brockoli. |
| Japanska pickles. |
| Japanska mat. |
Totalt sett var det ändå lite kul, barnen kan tänka sig att göra det igen. Även om dom inte tyckte om maten så gick dom ändå med på att smaka dom olika sakerna lite lättare än annars. Men särskilt autentiskt, det var det verkligen inte...
| Marrocko à la svensk barnfamilj. |
söndag 29 december 2013
Periodare.
Jag är allt lite periodare. Brysselkexperioden har varat ett tag nu, och just när jag trodde den skulle vara över, började dottern för tre dagar sen plötsligt gilla dem, efter att hitintills vägrat smaka, så det rullar väl på ett tag till. Suck.
Annars är jag just nu är jag inne i en laxperiod. Förra året tror jag inte att jag lagade lax en enda gång. I år smög det så sakteliga igång med den inkokta på yngsta dotterns dop i april, och sen har det eskalerat. Inkokt, grillad, varmrökt, kallrökt, stekt, ugnsbakad, gratinerad. Nu tänker jag liksom på lax varje dag. Gravad till julafton såklart, och på middagen häromdagen halstrad. Den där halstrade var ett mycket smart drag, ett led i återanvändningen av julmaten. Tre små snittar som förrätt:
En på rostat vitt bröd (kantskuret delat i fyra bitar), med ett sprött litet salladsblad, en ruta grönpepparpaté (som jag och sambon påbörjade på lillejulafton och som således behövde ätas upp), en cornichon, och en picklad morot (ja, återanvänd från glöggkvällen).
En på ett halvt knäckebröd, återanvändning av romsillen. Finhackade helt sonika romsillen, körde i lite ny finklippt gräslök, lite mer nymald svartpeppar, en kokt kall fintärnad potatis och två fintärnade kokta kalla ägg och två matskedar Kalles kaviar. Några gräslöksstrån på toppen.
Och en med halstrad gravlax. Torkade bort dill och kryddor från den återstående gravlaxen. Skar loss den från skinnet och delade den på längden i snygga fyrkantiga bitar (3x3x10cm). Hällde en skvätt kikkoman och en skvätt sesamolja i en påse och lät mina laxbitar marinera två timmar i kylen. Rumstempererade, torkade av med papper igen. Jävligt varm stekpanna, lite olja. I med laxen, några sekunder på varje sida, dvs på alla fyra sidor. Skar skivor sådär 4mm tjocka (svårare än vad jag trodde, mycket vass kniv rekommenderas). Små kavringsfyrkanter smörades och så på med en laxskiva. Blandade vanlig majonäs med rätt mycket svartpeppar, en rejäl skävtt sesamolja och så mycket kikkoman jag vågade utan att den blev rinnig. Spritsade på en klick sesammajonäs på varje laxbit och garnerade med nåltunna strimlor av färsk ingefära. Supersmaskigt. Verkligen.
Mousserande till och inget kan gå fel.
Annars är jag just nu är jag inne i en laxperiod. Förra året tror jag inte att jag lagade lax en enda gång. I år smög det så sakteliga igång med den inkokta på yngsta dotterns dop i april, och sen har det eskalerat. Inkokt, grillad, varmrökt, kallrökt, stekt, ugnsbakad, gratinerad. Nu tänker jag liksom på lax varje dag. Gravad till julafton såklart, och på middagen häromdagen halstrad. Den där halstrade var ett mycket smart drag, ett led i återanvändningen av julmaten. Tre små snittar som förrätt:
En på rostat vitt bröd (kantskuret delat i fyra bitar), med ett sprött litet salladsblad, en ruta grönpepparpaté (som jag och sambon påbörjade på lillejulafton och som således behövde ätas upp), en cornichon, och en picklad morot (ja, återanvänd från glöggkvällen).
En på ett halvt knäckebröd, återanvändning av romsillen. Finhackade helt sonika romsillen, körde i lite ny finklippt gräslök, lite mer nymald svartpeppar, en kokt kall fintärnad potatis och två fintärnade kokta kalla ägg och två matskedar Kalles kaviar. Några gräslöksstrån på toppen.
Och en med halstrad gravlax. Torkade bort dill och kryddor från den återstående gravlaxen. Skar loss den från skinnet och delade den på längden i snygga fyrkantiga bitar (3x3x10cm). Hällde en skvätt kikkoman och en skvätt sesamolja i en påse och lät mina laxbitar marinera två timmar i kylen. Rumstempererade, torkade av med papper igen. Jävligt varm stekpanna, lite olja. I med laxen, några sekunder på varje sida, dvs på alla fyra sidor. Skar skivor sådär 4mm tjocka (svårare än vad jag trodde, mycket vass kniv rekommenderas). Små kavringsfyrkanter smörades och så på med en laxskiva. Blandade vanlig majonäs med rätt mycket svartpeppar, en rejäl skävtt sesamolja och så mycket kikkoman jag vågade utan att den blev rinnig. Spritsade på en klick sesammajonäs på varje laxbit och garnerade med nåltunna strimlor av färsk ingefära. Supersmaskigt. Verkligen.
Mousserande till och inget kan gå fel.
måndag 19 augusti 2013
Transparente blanche.
Idag hade vi stora äppeldagen, treåringen, bebisen och jag.
Sen hämtade vi stegen, plockade så mycket äpplen vi orkade och gjorde äppelmos.
Först tog vi på oss handskarna och plockade upp alla fallna äpplen som låg på uteplatsen och luktade och drog till sig getingar.
Sen hämtade vi stegen, plockade så mycket äpplen vi orkade och gjorde äppelmos.
Och slutligen använde vi en del av äppelmoset, lite mer äpplen och de sista röda vinbären för att göra ett gäng äppelmarängpajer i miniatyr.
Sen var den dagen slut. Och jag också kan jag meddela.
torsdag 15 augusti 2013
Makroner
Efter att jag ogenerat ha hånat makroner, enligt mig helt överskattade, till förmån för kladdkaka, enligt mig underskattat, i ett hårt men vänligt facebookdebacle fick min vän, den främste makronförsvararen nog. På ett besök i huvudstaden köpte han mig en ask av de bästa makroner landet kan uppbringa, för att överbevisa mig om dessa kakors förträfflighet. Nu är det så att vi inte ses så särdeles ofta, den här vännen och jag så makronernas överlämnande lät vänta på sig.
Med ödets sedvanliga ironi var det sedan samme vän som vann 300-tävlingen på bloggen. Utdelning av vinsten lät vänta på sig.
Så ikväll hade vi äntligen lyckats stämma träff. Han kom hit och jag bjöd på en Dry Martini (drycken, inte drinken). Vi pratade skit och tog en till. Så utbytte vi gåvor och han cyklade hemåt i kvällen. Han skulle laga en toalett och jag sorterade en tvätt.
Nu har jag gläntat på locket och sniffat och snusat och jag erkänner att de verkar läckra de där köbekagorna. Jag ska spara dem ännu några dagar, tänkte att när sambon och jag provsmakar sort nummer två av bubblet till den stora festen gör de sig nog fint som tilltugg. Så de får vänta någon dag till, sen är det upp till bevis!
Tack kära Du för gåva, leverens och samkväm!
tisdag 13 augusti 2013
Abdos inspirerar.
Till inköp av frukt och grönt. Var där en sväng i förmiddags för jag behövde lök, kom hem med lite mer.
Och så köpte jag några stycken av världens vackraste paprikor. Dessa som troligen är övermogna gröna var billigast i affärn. Varför!?
![]() |
| Bara nyttigt. |
Och så köpte jag några stycken av världens vackraste paprikor. Dessa som troligen är övermogna gröna var billigast i affärn. Varför!?
![]() |
| Regnbågspaprika. |
onsdag 7 augusti 2013
Snabbnjutning.
Igår infann sig ett sällsynt tillfälle. Sambon var ute i ett ärende, bebisen sov och det gjorde treåringen också (i fyra timmar efter chocken och smärtan att ha fått sitt livs första getingstick), åttaåringen satt framför datorn med hörlurar helt uppslukad. En filt låg på gräsmattan i solen, bikinin hade jag redan på.
Så lyckades jag för första gången i sommar lägga mig ner och bara slappa i solen. Och det var härligt att bara ligga still och kisa upp mot detta.
I nästan tio minuter lyckades jag hålla tankarna på tvätten, disken och ogräset borta. Sen kom tankarna på att köttfärsen till kvällsmaten fortfarande låg i frysen ifatt mig och jag avbröt denna ohämmade lathet.
söndag 21 juli 2013
Rekommenderar.
Alla som tänkt odla sockerärter att köpa dom här. Tydligen en gammal sort, högväxande med vackra lila blommor. Och den ger riklig skörd kan jag lova!
Dessutom reas den just nu på till exempel Jula. Tänk på nästa år!
onsdag 17 juli 2013
Ikea igen.
Vi var på favoritvaruhuset igen häromdagen och det lämpade sig att ta en eftermiddagsfika där då.
Treåringen: -"Jag vill inte kanelbulle jag vill ha köttbullar."
Så då fick hon ju det. Till bebisen köpte jag en puréburk. Och det är då man börjar undra lite, när en portion köttbullar med mos, dricka och glasspinne kostar lika lite som en burk bananpuré. Sjukt. Men ändå gött.
Med två kaffe och två kanelbullar till oss vuxna kom vi upp i den svindlande summan av fyrtio riksdaler.
tisdag 18 juni 2013
Midsommartips; röror.
När mamma häromdagen satt och efterfrågade inspiration på midsommarmat var det enda jag kom på en salig massa röror. Sätt fram i olika skålar och låt var och en förse sig, eller gör ett gäng fina snittar på olika bröd -kavring, knäcke, crostini, hederlig rostad formfranska eller rustikt rågbröd eller varför inte det så eveinnerligt populära surdegsbrödet, i rostad eller rå form. Alla rörorna kan man med fördel göra några timmar i förväg så att de hinner stå till sig. Och alla utommusselmajonäsen håller sig fint dagen efter också om det skulle bli något kvar.
Och en go'vän skrev något om tonfiskröra istället för att snusa så här kommer min godaste tonfiskröra, även kallad tonfisktapenade:
Servera med grönsaker som en sallad eller på crostini som drinktilltugg eller på en grillad bruscetta tillsammans med några tomatskivor som förrätt:
Finhacka röd chili, rikligt med svarta oliver, och rejält med kapris. Strimla salladslök eller rödlök eller gräslök. Blanda allt med burktonfisk (använd helst den i olja den är bättre kvalitet, medelhavsmänniskorna äter gärna burktonfik av fin kvalitet i olja, men skulle inte få för sig att röra den i vatten). Om du trots allt använder vattenfisk, krama ur den rejält. Tillsätt god olivolja till det hela så att det blir fin konsistens (inte torrt men inte slaskigt) och mycket svart peppar, eventuellt salt, samt lite citronsaft. Fördelningen brukar vara ungefär 1/2 tonfisk, sedan lika delar av oliver, kapris och lök. Resten efter tycke och smak.
Först ut, två favoriter från svärmor:
Musselmajonäs.
Andas sjuttiotal så det skriker om det och jag var minst sagt skeptisk när jag såg henne göra det första gången. Men jag föll pladask. Gör sig bäst på rostat vitt bröd.
Låt en burk musslor rinna av och grovhacka sedan. Blanda med majonäs och lite pressad vitlök. Salta lite om du tycker det behövs, eventuellt en skvätt citron, och så svartpeppar.
Kaviargrädde.
Även detta låter lite mysko men är gott.
Vispa grädde. Blanda med smörgåskaviar ur tub (jag brukar ta vanlig Kalles eventuellt den röda milda, svärföräldrarna är mycket noga med att det är den där Ejderns som är orökt). Och riktigt finhackad gul lök. Även detta passar bäst med rostat bröd.
Jag minns att farmor gjorde något liknande som var mycket smaskigt och en veritabel kaloribomb;
Kanstskär vitt bröd och lägg dem tätt på en plåt (med bakplåtspapper). Ringla över smält smör. Bred på ett lager, ca 2 cm tjockt, kaviargrädde enligt ovan. Strö över finriven ost. Gratinera i ugn. Servera som drinktilltugg.
Röra med varmrökt lax.
Snarlikt tonfisktapenaden men ändå inte.
Finhacka ett syrligt äpple, en liten röd lök och en liten dillknippa. Grovhacka en näve kapris. Blanda detta med ca 1dl majonäs. Vänd ner bitar av varmrökt lax, tillsätt eventuellt mer majonäs om det inte "täcker" laxen. Rör försiktigt så att laxen inte blir helt söndermosad, det är gott om det finns lite större bitar kvar.
Min gubbröra.
The best of the best. Finhacka en burk ansjovis, ett kallt hårdkokt ägg och en stor eller två små kokta kalla potatisar. Har man ingen ansjovis kan man ta matjessill eller för all del vanlig löksill, men se till att finhacka ordentligt då och räkna inte med samma goda smak. Gör jag dubbel sats tar jag oftast en burk ansjovis och en burk matjes... Nåväl, blanda hacket med finhackad rödlök, gärna finhackad gräslök och om det finns lite finhackad dill och sist men inte minst lite vitpeppar. Lägg sen i en tesked vanlig slottssenap (eller i värsta fall dijonsenap) och lika mycket kalles kaviar. Och sist precis så mycket majonäs att det täcker röran.
Kalla chilliräkor.
Från pappa, fruktansvärt enkelt. Nästan så att jag tror att jag har glömt någon ingrediens? Ganska smakstark så man kan inte direkt fylla en hel macka med detta, men man kan lätt trycka i sig ett gäng med en tandpetare undertiden man dricker en öl i solen.
Skala räkor (frysta går utmärkt men krama ur dem lite lätt då så att de inte är för vattniga). Blanda med tomatbaserad chilisås (typ Heinz) har man inte det kan man ta vanlig ketchup och hotta upp med sambal oelek. Är man våglig tar man ändå extra sambal. Tillsätt sen ganska mycket finriven pepparrot (eller efter tycke och smak). Man kan också tillsätta dill men det ingår inte i originalet. Ät.
Skinkröra.
Med lite rysk inspiration kom den till en dag när kylskåpet var nästan tomt och vi fick oväntat besök.
Finhacka några cornichiner (eller ett gäng skivor smörgåsgurka eller en saltgurka), några skivor vanlig rökt påläggsskinka och ett hårdkokt ägg. Vill man kan man ta en bit lagrad hårdost också och finhacka, och/eller äpple och/eller kapris. Rör ihop med lite majonäs och
Som ni märker. Jag tycker att man kan hacka nästan vad som helst, blanda det med en aning majonäs och så blir det gott. Håller ni med?
Och en go'vän skrev något om tonfiskröra istället för att snusa så här kommer min godaste tonfiskröra, även kallad tonfisktapenade:
Servera med grönsaker som en sallad eller på crostini som drinktilltugg eller på en grillad bruscetta tillsammans med några tomatskivor som förrätt:
Finhacka röd chili, rikligt med svarta oliver, och rejält med kapris. Strimla salladslök eller rödlök eller gräslök. Blanda allt med burktonfisk (använd helst den i olja den är bättre kvalitet, medelhavsmänniskorna äter gärna burktonfik av fin kvalitet i olja, men skulle inte få för sig att röra den i vatten). Om du trots allt använder vattenfisk, krama ur den rejält. Tillsätt god olivolja till det hela så att det blir fin konsistens (inte torrt men inte slaskigt) och mycket svart peppar, eventuellt salt, samt lite citronsaft. Fördelningen brukar vara ungefär 1/2 tonfisk, sedan lika delar av oliver, kapris och lök. Resten efter tycke och smak.
Först ut, två favoriter från svärmor:
Musselmajonäs.
Andas sjuttiotal så det skriker om det och jag var minst sagt skeptisk när jag såg henne göra det första gången. Men jag föll pladask. Gör sig bäst på rostat vitt bröd.
Låt en burk musslor rinna av och grovhacka sedan. Blanda med majonäs och lite pressad vitlök. Salta lite om du tycker det behövs, eventuellt en skvätt citron, och så svartpeppar.
Kaviargrädde.
Även detta låter lite mysko men är gott.
Vispa grädde. Blanda med smörgåskaviar ur tub (jag brukar ta vanlig Kalles eventuellt den röda milda, svärföräldrarna är mycket noga med att det är den där Ejderns som är orökt). Och riktigt finhackad gul lök. Även detta passar bäst med rostat bröd.
Jag minns att farmor gjorde något liknande som var mycket smaskigt och en veritabel kaloribomb;
Kanstskär vitt bröd och lägg dem tätt på en plåt (med bakplåtspapper). Ringla över smält smör. Bred på ett lager, ca 2 cm tjockt, kaviargrädde enligt ovan. Strö över finriven ost. Gratinera i ugn. Servera som drinktilltugg.
Röra med varmrökt lax.
Snarlikt tonfisktapenaden men ändå inte.
Finhacka ett syrligt äpple, en liten röd lök och en liten dillknippa. Grovhacka en näve kapris. Blanda detta med ca 1dl majonäs. Vänd ner bitar av varmrökt lax, tillsätt eventuellt mer majonäs om det inte "täcker" laxen. Rör försiktigt så att laxen inte blir helt söndermosad, det är gott om det finns lite större bitar kvar.
Min gubbröra.
The best of the best. Finhacka en burk ansjovis, ett kallt hårdkokt ägg och en stor eller två små kokta kalla potatisar. Har man ingen ansjovis kan man ta matjessill eller för all del vanlig löksill, men se till att finhacka ordentligt då och räkna inte med samma goda smak. Gör jag dubbel sats tar jag oftast en burk ansjovis och en burk matjes... Nåväl, blanda hacket med finhackad rödlök, gärna finhackad gräslök och om det finns lite finhackad dill och sist men inte minst lite vitpeppar. Lägg sen i en tesked vanlig slottssenap (eller i värsta fall dijonsenap) och lika mycket kalles kaviar. Och sist precis så mycket majonäs att det täcker röran.
Kalla chilliräkor.
Från pappa, fruktansvärt enkelt. Nästan så att jag tror att jag har glömt någon ingrediens? Ganska smakstark så man kan inte direkt fylla en hel macka med detta, men man kan lätt trycka i sig ett gäng med en tandpetare undertiden man dricker en öl i solen.
Skala räkor (frysta går utmärkt men krama ur dem lite lätt då så att de inte är för vattniga). Blanda med tomatbaserad chilisås (typ Heinz) har man inte det kan man ta vanlig ketchup och hotta upp med sambal oelek. Är man våglig tar man ändå extra sambal. Tillsätt sen ganska mycket finriven pepparrot (eller efter tycke och smak). Man kan också tillsätta dill men det ingår inte i originalet. Ät.
Skinkröra.
Med lite rysk inspiration kom den till en dag när kylskåpet var nästan tomt och vi fick oväntat besök.
Finhacka några cornichiner (eller ett gäng skivor smörgåsgurka eller en saltgurka), några skivor vanlig rökt påläggsskinka och ett hårdkokt ägg. Vill man kan man ta en bit lagrad hårdost också och finhacka, och/eller äpple och/eller kapris. Rör ihop med lite majonäs och
Som ni märker. Jag tycker att man kan hacka nästan vad som helst, blanda det med en aning majonäs och så blir det gott. Håller ni med?
![]() |
| Tack ICAkuriren för bilden på gubbröra. |
Etiketter:
Husmorstips,
Rester
Herrejävlar va gott det blev!
Kunde inte hålla mig längre utan gjorde en liten sats rabarbermarmelad med vanilj och ingefära i morse. Herrejävlar va' gott det blev! Blir nog tvungen att göra en omgång till ganska snart. Dessutom är eventuellt ett extrakylskåp på väg in så då blir det fritt fram på sylteriet igen!
måndag 10 juni 2013
Hemmalagat!
Har för första gången lagat hemmagjord barnmat till bebisen. Torsk, ärtor, morötter, potatis. Riktigt gott om jag får säga det själv. Bebisen tyckte att det var sådär, men det ska nog gå med lite träning till. Det är iallafall inte alls så illa som majs-potatis-kalkon-purén från Hipp, den kräks hon av. Bokstavlig talat.
När treåringen var bebis fyllde jag frysen med hemmalagat men hon var aldrig särskilt förtjust om man ska vara ärlig. Så denna gång tar jag det så nätt. Lite pö om pö så får vi väl se om det är jag eller Semper som vinner. Det är väl mest av ekonimiska skäl jag väljer att laga lite eget. Men så har jag tänkt att det är bara max ett halvår, kanske en gång om dagen som dom äter puréead burkmat, sen kan dom äta det mesta som vi äter, så hur många kronor är det man sparar egentligen? Alltså är det mest för skojs skull. Och så försöker jag ge färsk frukt istället för köpta puréer för jag tänker att det måste vara nyttigare med färsk än med konserverad?
Då är mitt ÄLSKADE microplane-rivjärn oumbärligt. Päron och äpplen blir i princip puréeade omedelbart, och kan ätas av en 7-månaders bebis utan problem. Att det även är det bästa hjälpmedlet för att riva lime- och citronskal, parmesan, färsk ingefära och pepparrot med mera är känt sedan länge. Har du inget hemma? SPRING och köp!
När treåringen var bebis fyllde jag frysen med hemmalagat men hon var aldrig särskilt förtjust om man ska vara ärlig. Så denna gång tar jag det så nätt. Lite pö om pö så får vi väl se om det är jag eller Semper som vinner. Det är väl mest av ekonimiska skäl jag väljer att laga lite eget. Men så har jag tänkt att det är bara max ett halvår, kanske en gång om dagen som dom äter puréead burkmat, sen kan dom äta det mesta som vi äter, så hur många kronor är det man sparar egentligen? Alltså är det mest för skojs skull. Och så försöker jag ge färsk frukt istället för köpta puréer för jag tänker att det måste vara nyttigare med färsk än med konserverad?
Då är mitt ÄLSKADE microplane-rivjärn oumbärligt. Päron och äpplen blir i princip puréeade omedelbart, och kan ätas av en 7-månaders bebis utan problem. Att det även är det bästa hjälpmedlet för att riva lime- och citronskal, parmesan, färsk ingefära och pepparrot med mera är känt sedan länge. Har du inget hemma? SPRING och köp!
tisdag 4 juni 2013
Jag har sagt det förut.
...och jag säger det igen:
Som man lagar får man äta. Ju bättre mat dagen innan, desto godare resten dagen efter. Gårdagens sillamiddag nu i sillmacka-form. Smaskens!
Som man lagar får man äta. Ju bättre mat dagen innan, desto godare resten dagen efter. Gårdagens sillamiddag nu i sillmacka-form. Smaskens!
![]() |
| Ja, jag glömde rotera bilden och nu orkar jag inte ändra och ladda upp den igen. Förlåt. |
måndag 3 juni 2013
Inviger sommaren!
Det är juni och jag har kokat årets första svenska färskpotatisar. I väntan på att sambon och treåringen ska komma hem från Hornbach tar jag en med en stor klick smör som smälter där på toppen, mums.
Och sen inviger vi sommaren med en liten nubbe och det hele. Gräslök och övrigt grönt från trädgården (nej, inte tomaterna, de är röda och kommer från Lucu)! Äggen från äggatanten.
Varje gång vi äter sill säger vi -varför äter vi inte det här oftare? Men snart är det nationaldagen så då är det väl dags igen tänker jag, och sen är midsommarafton inte långt borta.
Skål!
Och sen inviger vi sommaren med en liten nubbe och det hele. Gräslök och övrigt grönt från trädgården (nej, inte tomaterna, de är röda och kommer från Lucu)! Äggen från äggatanten.
Varje gång vi äter sill säger vi -varför äter vi inte det här oftare? Men snart är det nationaldagen så då är det väl dags igen tänker jag, och sen är midsommarafton inte långt borta.
Skål!
onsdag 29 maj 2013
Årets första skörd!
Hade en kollega på besök på lunchen och ösregnet till trots tog jag mig ut i trädgårdslandet för årets första skörd och bjöd på Sallad de luxe.
Hemodlat på tallriken; Ängssyra, babyspenat, ruccola, gräslök, basilika och rädisa (nej, inte rädisor i plural, det fanns bara en stor nog att ta in...).
Mer de luxe i salladen; ägg från fasters hönor, sherryvinäger från Mallorca, den direktimporterade spanska olivoljan från bror och svägerskade, de SUPERGODA ekologiska tomaterna från Lucu food (smakar som medelhavstomater!). Bottnat med lite hedelig isberg, gurka och hyvlad morot, toppat med lite restcharkisar från i lördags och en avocado.
Och så lite baguette och brie till det...
Inte så illa!
Hemodlat på tallriken; Ängssyra, babyspenat, ruccola, gräslök, basilika och rädisa (nej, inte rädisor i plural, det fanns bara en stor nog att ta in...).
Mer de luxe i salladen; ägg från fasters hönor, sherryvinäger från Mallorca, den direktimporterade spanska olivoljan från bror och svägerskade, de SUPERGODA ekologiska tomaterna från Lucu food (smakar som medelhavstomater!). Bottnat med lite hedelig isberg, gurka och hyvlad morot, toppat med lite restcharkisar från i lördags och en avocado.
Och så lite baguette och brie till det...
Inte så illa!
fredag 17 maj 2013
Linas matkasse utvärdering #3. Och slutkommentar.
Ja, nu har jag alltså lagat även det sista receptet, det jag drog mig för.
Chilirostade kycklinglår med quinoasallad, helstekt blomkål och fetaost.
Tillagning. 4/5.
Återigen var det mycket enkelt att tillaga. Det största frågetecknet för mig denna gång gällde quinoakokningen, eftersom jag var lite osäker på vilket resultat som eftersträvades. Jag har bara ätit detta "frö som används av indianer i sydamerika" ett fåtal gånger. Det har då serverats kallt och jag har tyckt att det varit ganska läbbigt med en något slemmig konsistens. I receptet stog "koka enligt anvisningarna på paketet, och dom anvisningarna var ganska knapphändiga. Men det gick bra. Så bra quinoa kan gå.
Smak. 3/5
Jag följder receptet, förutom på en punkt. Man skulle röra ihop en fetaoströra av 1 1/2 dl gräddfil och 1/2 fetaost. Ni som hänger med vet att detta i mitt fall blev jättesvårt, eftersom jag gjorde av med hela gräddfilsburken i förrgår då jag gjorde dubbel sats senapsdressing... Så jag hoppade helt enkelt över röran och plockade fram en burk "Hickory grill" ur kylskåpet. Ooops!
Själva kycklingen blev god men lite mesig i smaken i förhållande till att den skulle vara "chillirostad". Det hela blomkålshuvudet såg jag ganska mycket fram emot men det var väldigt vattnigt i mitten -jag antar att fukten stängs in när det är en så stor bit man tillagar samtidigt. Jag brukar rätt ofta rosta blomkålsbuketter i ugnen med lite olivolja (och lite curry, det har pappa lärt mig) och det är gott, och konsistensen är då mycket bättre.
Quinoasalladen var faktiskt över förväntan, kanske kan jag vänja mig vid det. Men det luktar mycekt märkligt. Varför?
Inte wow.
Själva kycklingen blev god men lite mesig i smaken i förhållande till att den skulle vara "chillirostad". Det hela blomkålshuvudet såg jag ganska mycket fram emot men det var väldigt vattnigt i mitten -jag antar att fukten stängs in när det är en så stor bit man tillagar samtidigt. Jag brukar rätt ofta rosta blomkålsbuketter i ugnen med lite olivolja (och lite curry, det har pappa lärt mig) och det är gott, och konsistensen är då mycket bättre.
Quinoasalladen var faktiskt över förväntan, kanske kan jag vänja mig vid det. Men det luktar mycekt märkligt. Varför?
Inte wow.
Inspiration. 4/5.
Som ni förstått har jag inte lagat quinoa förut, inte heller har jag helstekt blomkål, så på detta sätt var det ju en förnyelse. Att krydda kycklingbitar med chili och paprika och grilla dem i ugnen är ingen nyhet, inte heller fetaoströra.
Slutsummering: 11/15.
Rätten som helhet var klart över förväntan (även utan fetaoströran...) -mina förväntningar var ju ganska låga. Men det är nog inget jag kommer att göra igen, inte tack vare matkassen iallafall.
Slutkommentar till matkasseveckan:
För dom som inte är matlagningsroade kan jag absolut se poängen, kanske ha inspirationskassen varannan vecka för lite förnyelse, sen vill man gärna varva det med favoriter och säkra kort. För mig, som ser alla matlagningsprogram jag hinner och läser allt jag kommer över om mat, är det lite onödigt. Framför allt dyrt. Ordinarie pris är 579 kr (som alltså ger 3 måtider för 4 personer), just nu har de ett prova-på-pris 299kr. Men grejjen är att ALLT ingår inte i matkassen, så det är inte slutpriset för maten -det krävs att man har ett basutbud av saker hemma. Kryddor, olja, smör, ägg socker osv osv. Inga svindyra saker men ändå, slutpriset för maten blir en bit högre än vår vanliga kost, även om vi då och då köper bätte saker (som färsk salciccia eller varmrökt lax).
Slutsummering: 11/15.
Rätten som helhet var klart över förväntan (även utan fetaoströran...) -mina förväntningar var ju ganska låga. Men det är nog inget jag kommer att göra igen, inte tack vare matkassen iallafall.
Slutkommentar till matkasseveckan:
För dom som inte är matlagningsroade kan jag absolut se poängen, kanske ha inspirationskassen varannan vecka för lite förnyelse, sen vill man gärna varva det med favoriter och säkra kort. För mig, som ser alla matlagningsprogram jag hinner och läser allt jag kommer över om mat, är det lite onödigt. Framför allt dyrt. Ordinarie pris är 579 kr (som alltså ger 3 måtider för 4 personer), just nu har de ett prova-på-pris 299kr. Men grejjen är att ALLT ingår inte i matkassen, så det är inte slutpriset för maten -det krävs att man har ett basutbud av saker hemma. Kryddor, olja, smör, ägg socker osv osv. Inga svindyra saker men ändå, slutpriset för maten blir en bit högre än vår vanliga kost, även om vi då och då köper bätte saker (som färsk salciccia eller varmrökt lax).
såhär när jag tänker på det känner jag mig lite snopet besviken. För att det var så bra som det faktiskt var. Det hade på något sätt varit mycket mer tillfredställande om det varit alltigenom dåligt och äckligt, så att man hade kunnat skriva elakheter och fortsätta hävda husmoderns överlägsenhet gentemot konsumtionshetsen. Men riktigt så blev det inte.
onsdag 15 maj 2013
Linas matkasse utvärdering #2.
Igår tillagade jag rätt nummer två ur Linas inspirationskasse.
Italiensk pasta med färsk salsiccia och ruccola.
Tillagning: 4/5.
Enligt receptet skall det vara "A", snabbt och enkelt. Och det var snabbt och enkelt. Enda frågetecknet gällde saliccia"färsen". Man ska dela korven och ta ur färsen -men när jag gjorde det höll korven ihop i korvform fortfarande och eftersom det inte stog att man skulle hacka eller dela den så gjorde jag inte det. Jag försökte istället dela den när jag stekte den, ungefär som när man steker köttfärs men det gick inte, så det blev väldigt stora och fula bitar korv.
Smak: 4/5
Jag följde receptet förutom att jag koka den kvartade färska löken i pastasåsen istället för tillsammans med pastan -för att inte riskera att pastan tog smak och löken och ratades av barnen (som fick stekta prinskorvar till pastan...). Såsen fick mustig smak av korven och var lagom "såsig".
Inspiration: 3/5.
Jag har sett recept där man använder färsk korvfärs till pastasås förut och varit nyfiken på det men inte kommit mig för att laga det så det var kul att bli tvingad att prova. Annars är väl inte pasta med en tomatbaserad sås toppat med ruccola och parmesan sådär superspännande. Känns mer som ett säkert kort. Och förhållandevis barnvänligt.
Slutsummering: 11/15.
Hitintills måste jag väl erkänna att matkassematen är bättre än förväntat. Nu har jag dock ett blomkålshuvud i ugnen och quinoa på kokning på spisen och köket luktar inte gott.
Italiensk pasta med färsk salsiccia och ruccola.
Tillagning: 4/5.
Enligt receptet skall det vara "A", snabbt och enkelt. Och det var snabbt och enkelt. Enda frågetecknet gällde saliccia"färsen". Man ska dela korven och ta ur färsen -men när jag gjorde det höll korven ihop i korvform fortfarande och eftersom det inte stog att man skulle hacka eller dela den så gjorde jag inte det. Jag försökte istället dela den när jag stekte den, ungefär som när man steker köttfärs men det gick inte, så det blev väldigt stora och fula bitar korv.
Smak: 4/5
Jag följde receptet förutom att jag koka den kvartade färska löken i pastasåsen istället för tillsammans med pastan -för att inte riskera att pastan tog smak och löken och ratades av barnen (som fick stekta prinskorvar till pastan...). Såsen fick mustig smak av korven och var lagom "såsig".
Inspiration: 3/5.
Jag har sett recept där man använder färsk korvfärs till pastasås förut och varit nyfiken på det men inte kommit mig för att laga det så det var kul att bli tvingad att prova. Annars är väl inte pasta med en tomatbaserad sås toppat med ruccola och parmesan sådär superspännande. Känns mer som ett säkert kort. Och förhållandevis barnvänligt.
Slutsummering: 11/15.
Hitintills måste jag väl erkänna att matkassematen är bättre än förväntat. Nu har jag dock ett blomkålshuvud i ugnen och quinoa på kokning på spisen och köket luktar inte gott.
![]() |
| Recept. |
![]() |
| Resultat. |
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



































