Helt vanlig sockerkaka. Fortfarande ljummen. Tillsammans med termoskaffe i solen i skogen. Kan inte bli mycket bättre eller?
...allt som oftast med andan i halsen för att hinna i tid till dagis, till kvällsmat och till livet, det lilla liv man hinner med en vardag.
Visar inlägg med etikett Trivialt men underskattat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Trivialt men underskattat. Visa alla inlägg
söndag 22 mars 2015
lördag 7 februari 2015
tisdag 27 januari 2015
Fascinerande galenskap.
Såg en film igår och kom begeistrad till jobbet i morse, med filmen på USB och tänkte dela med mig. Visade sig att de flesta redan sett den. Hur kan den ha gått mig förbi?
Om du inte sett så rekommenderar jag alltså "Jiro dream of sushi". Alla förstår ju att det är galenskap. Att det omöjligt kan ta ett halvår att lära sig laga omelett, tio år att lära sig skära en fisk, att man omöjligt kan känna skillnad på om Bläckfisken knådats 30 minuter innan tillagning, eller 40.
Och när han säger att "hantverkare är att göra samma sak, varje dag, i hela sitt liv". Då vet jag iallafall det är inte hantverkare jag drömmer om att vara.
onsdag 26 november 2014
As lyxigt as it gets.
Sista onsdagen i November (månaden som Gud glömde. Och i år också solen).
torsdag 6 mars 2014
Trivialt men underskattat.
Undertitel: Sött
I lördags kväll fick vi motsatsen till oväntat besök. Det vill säga vi väntade besök men alla 9 gästerna ställde in på grund av sjukdom. Det var två småbarnsfamiljer. Och det var lite vårt eget fel för vi hörde talas om sjukdomen dagen innan, och ville inte chansa eftersom vi just blivit friska efter en tvåveckorsförkylning som snurrat i huset.
Så vi fick oväntat inte besök. Istället gick vi till vår lokalal Kinakrog och åt Fyla små lättel. Eller egentligen femton små rätter, fast delat på fem personer. Inklusive flitelad banan med glass.
Helt vanlig svenska kinamat är helt klart trivialt men underskattat. Åttaåringen älskar biff chop suey. Fyraåringen åt "såna där gula kycklingbitar som dom har på McDonalds". Fast det var friterat fläsk men det fattade hon aldrig. Hon gick dock inte på att sötsur sås är kinesisk ketchup, vägrade smaka. Ettåringen åt kyckling med cashewnötter. Minus nötterna. Jag och min man åt resterna av det hela, och varsin vållulle.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




