fredag 1 november 2013

Europas största marknad.

Detta var femte gången jag var i Riga. Varje gång har jag varit på marknaden i de gamla zeppelinhangarerna, Europas största marknad sägs det. Och jag tröttnar inte. Fem stjärnor i min guide Rouge, det vill säga värt en egen resa. Hall efter hall fylld med smaskigheter. En för grönsaker, en för bröd och bakat, en för kött och en för fisk. Och utanför, fantastiska små tanter som säljer små små hemodlade vitkålshuvuden, rönnbär, små små burkar av ljuvlig honung och hemmastickade vantar och strumpor. Illaluktande gubbar som säljer fiskeredskap, gräsliga mobilskal, ett hundra sorters spetsgardiner. Jag vill stanna där för alltid och köpa allt.


Exteriör.

Färsk forellrom.


Nejonögon.

Gris.

Pickles.
 
Gravdekorationer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar