onsdag 20 augusti 2014

Finlunch. En av fem.

Jag har som regel att ha med mig matlåda fyra dagar i veckan, och så får jag äta ute på lunchen en dag i veckan.

Och det är faktiskt inte bara av ren snålhet. Ofta är lunchmat på krogen inte superfestlig (och då jobbar jag ändå mitt i stan med stort utbud). Ganska ofta tänker jag att det där hade jag gjort bättre själv. Särskilt om jag har lagt närmre 100kr utan varken kaffe eller annan dricka än vatten, och jag beställer i kassan och hämtar besticken själv tänker jag så, att det är inte riktigt värt det (så ja, lite snålhet ändå...).

Alltså är det mest en social grej, uteätandet. Det är lite olika kollegor som äter ute jämfört med oss lunchlådister. Jag skulle inte säga att dom nödvändigtvis är roligare, uteätarna, men omväxling förnöjer. 

Nåväl, därför brukar jag, när det väl är uteätardagen, se till att ha gott om tid på mig, och föredra något gott framför något snabbt. Köpa till en finkaffe om det finns och njuta av "lyxen" att äta ute lite extra. 


Häromdagen var jag för första gången på I Hagen, vid Davidshalls torg. Skulle luncha med en gammal kursare och hon föreslog det. Jag kollade deras lunchmeny på hemsidan. Förstod omgående att det här är ett hippt ställe. Två av de fyra rätterna på menyn var pulled pork, som jag inte kan äta längre eftersom jag blev magsjuk förra gången jag åt det (inte av porket alltså, utan av dagisbaciller). Så jag blev skeptisk. Men kunde inte komma på något bra motförslag så jag accepterade budet. 

Så bra! För dom hade bytt ut en av rätterna mot lammfärslimpa i currysås som var så god! Bästa finlunchen på länge. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar