lördag 10 december 2011

Baka baka liten kaka.

Förr när vi firade jul hos mormor var det en herrans massa kakor till jul. Nu är mormor allt för gammal för att baka ens en enda sorts kaka. Och vi ska fira jul här hemma hos oss, syskonen med familjer och mamma. Och mormor kommer också. Jag frågar mig, hur många sorters kakor ska jag baka? Känner liksom på mig att jag inte kommer att klara av att baka alla mormors favoriter. 

Chokladbröd, schackrutor, spritsade rosor, hästskor, brysselkex, pepparkakor och mandelmusslor, det var mormors standardutbud. Ibland byttes någon av dem ut mot klenäter, koccostoppar, korintkakor (men jag förstod aldrig vem det var som åt dem?), kolasnittar, finska pinnar. Och ibland wienerbröd. Det var mormors utbud. Aldrig Lussekatter av någon anledning.


Pepparkakorna tycker jag nästan är godare köpta (!) så det bakar jag nog inte. Ett pepparkakshus blir det nog, men på köpt deg. Och det äter man inte på julafton så det räknas inte.

Någon bra sprits har jag inte (köpte en på IKEA men den jäveln läcker) så de spritsade rosorna blir det nog svårt med, tyvärr. De var mina favoriter. Mormor hade dessutom alltid lite för mycket karamellfärg i degen så att rosorna var riktigt skrikigt gröna-rosa. Härligt.

Jag tror att vi börjar med Lussekatter trots allt. Och så tar vi kolasnittarna, dom gillar alla. Och om vi orkar leta upp mandelkvarnen ska jag göra mandelmusslor för första gången i mitt liv -i våras hämtade jag hem formarna från mormors kök så det känns som ett förpliktigande. Vi har också köpt en mandelkvarn på loppis för något år sedan som vi ännu inte använt. Undrar var den blev av? När vi diskuterade detta med kakbak häromdagen och mandelkvarnen kom på tal sa sambon att klossen man pressar med fattas, men det kan jag inte minnas. Vi får väl helt enkelt börja med att leta upp den så får vi se sen.

Dagens mission blir Lussekatterna.

Bak bak på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar