måndag 13 februari 2012

Ibland blir man nästan stolt över att man hittar något att reta sig på.

Ja, alla vet att det av någon anledning ofta är lättare att vara skeptisk och klanka ner på fel än vad det att hitta det fina i livet. Men tränar och tränar på att tänka positivt, på att se det vackra i livet. Men så hittar man något litet som stör och som man bara inte kan låta bli att reta sig på.
Som här:

Nej, jag vet. Det är inte helt lätt att sådär omedelbart hitta något att reta sig på. Basilika, allas lilla älsling. Dessutom kravodlad.
Men jag har nog hittat något att reta mig på ändå. En detalj kan man tycka, och därför blir jag nästan stolt över att jag hittar det. Jag har ett så skarpt öga! Ett så utpräglat sinne för perfektion!


"Ekologiskt odlade för bättre smak". Odlade. Plural. Det står inte Basilikor, eller Basilikaplantor. Basilka, ekologiskt odlade. Fel. Irriterande. Kanske fungerar det i affären, när det står en hel trave krukor brevid varandra på ett brätte. Men vem läser det då? Det är ju nu, hemma på diskbänken när jag vårdar den här lilla krukan så att den ska överleva tills jag använder den som jag betraktar den mer ingående. Ömt. Tills jag upptäcker detta taffliga gramatiska fel. Usch.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar