måndag 24 augusti 2015

Cph: Kulturliv

Trots att jag är uppvuxen i Helsingborg och bott i Malmö sedan 1999 (snart 20 år, SJUKT!!), tänker jag ändå varje gång jag är i Köpenhamn att jag har varit där för lite. Hittar ständigt nya saker att se och göra, nya områden att hänga i och upptäcka.

Och det är någonting med Danskar och Design. Tror dom värderar det högre, lägger därför mer pengar på det och därför gör dom det också hela tiden lite bättre. Oavsett om det är möbler, arkitektur eller landskapsarkitektur...

Var i lördags på invigning av en ny bro över Christianshavns kanal, Cirkelbroen (visserligen designad av Islänningen Olafur Elisson). Flott är den tycker jag!
http://nordeafonden.dk/cirkelbroen-aabnet-22-august


Och så kom vi äntligen iväg till Cisternene som jag så länge velat besöka. Vi var på/i cisternerna i Istanbul för länge sen, och detta var liksom samma sak, fast tvärtom. Där var det antikt, här är det modernt. I alla fall med den pågående utställning. Magiskt faktiskt! 
http://www.cisternerne.dk/


 Och så blev vi tvungna att stanna till på St Thomas plads på Frederiksbergs allé när vi körde förbi på vägen hem. För där var "Snorjunglen". Till skillnad från den där ormen på Lilla torg som jag klagade på häromdagen var det här en superfestlig grej. Mycket billigare, temporär och i en helt annan genre så inte riktigt jämförbara, men den här fungerade. Superfestligt!
Om det är nån som ska till Köpenhamn fram till söndag så go see!
http://www.kit.dk/2015/KAROLINE_H_LARSEN.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar