torsdag 8 augusti 2013

Dagens underskattade utflyktsmål; Trelleborg.

Idag när vi åt frukost regnade det för första gången på länge och det var nästan skönt. Sista skälvande dagar av semester krävde dock att vi hittar på något och inte bara TVtittar bort dagen. Så jag vände mig till listan på kylskåpet, listan med utflyktsmål för regniga dagar. Och så föll valet på Trelleborgs museum. Eftersom vi inte besöker Trelleborg särskilt ofta bestämde vi oss för att ge staden dagen.
Så efter frukost packade vi ihop oss och körde söderut.


Bra bilväder. Iallafall för oss utan AC.
Eftersom muséet som var dagens huvudmål inte öppnar förrän klockan 12 började vi med ett besök på Trelleborgen, där ingen av oss varit förut. Det var ganska lagom, kan jag känna. Inte särskilt stort och inte helt WOW men som barnfamilj passar det ganska bra med sevärdheter som inte tar oss vuxna hela dagen att se -barnen har en tendens att tröttna efter ungefär 45 minuter vad vi än gör.

Vikingatid.
Modellerna inne i utställningen lockade mig, den rekonstruerade borgen var ändå rätt maffig och tillät barnen att klättra och springa av sig lite. Man kunde dricka sitt termoskaffe i kafféet utan sura miner, museibutiken var trevlig och barnen försökte så gott de kunde lura till sig olika saker. Åttaåringen:
-Hon vill köpa en blå fjäder penna för 25 kronor, och jag vill köpa ett svärd för 215 kronor. Det är väl ändå inte så mycket, det kan vi väl få?
Nej, det fick de inte.
Tak.
Efter Trelleborgen tog vi oss vidare in till stadens centrum för lunch. Flanerade lite planlöst längs gågatan för att finna ett härligt lunchställe men blev påkomna av ett ösregn och tog därför första bästa uteservering under tak. Vi hamnade på Istanbul, en riktigt sylta. Fördelen med denna riktiga sylta var att det fanns mycket att välja på i lunchmenyn. Kebabtallrik till åttaåringen, pizza till treåringen, oxrullader med gräddsås till sambon och bakad potatis med tonfisk och räkor till mig. Betala i kassan, drickan ingår och hämtas hos besticken på en bricka, salladsbuffé där borta, med Rodhe island-sås och konserverad ananas. Inte toppen-toppen på pappret, men ibland är det ändå rätt skönt med helt vanlig mat? Bakade potatisen var helt okej, rulladerna var bra, pizzan var god och kebabtallriken prisades rejält (se mitt förra inlägg). Båda barnen tyckte att detta var en jättebrarestaurang som vi absolut ska åka till igen. Riktigt så positiv är väl kanske inte jag men... Och framför allt om man är där under sitta-inne-säsongen tror jag inte att vi kommer att välja Istanbul. Nåväl.

Museum helt uppenbart.

Vidare mot Trelleborgs museum, som fram till 1:a september huserar en utställning med originalteckningar av Sven Nordqvist, "Inte bara Pettson".
http://www.trelleborgsallehanda.se/kultur-och-nojen/article1901645/Lekvanligt-nar-Pettson-gastar.html
Det var fint.

You with kids, go see!

Dom har även en utställning med glas av Astrid Gate som jag varvade lite snabbt. Sådär. Alltså jag förstår ju att det kräver oerhörd skicklighet att skapa det där och vissa pjäser var visst vackra, men ändå är det lite för mycket krimskrams över det hela för min smak.

Sambon uppehöll sig också rätt länge i den permanenta utställninge om Trelleborgs historia, men då tröttnade jag och barnen och gick ut på torget och tittade på draken istället.

Havsormen av Axel Ebbe.

Sen gick vi till café Vattentornet på torget och fikade. Kaffe till de vuxna, en kula päronglass till treåringen. Och en banana split till åttaåringen. När beställde ni det på lokal senast! A propos lokal så är caféets lokaler mycket läckra -en stor uteservering på torget långt från biltrafik, en underbar glaspaviljong och så det gamla vattentornet. Och tjejen som hjälpte oss med glassarna var mycket trevlig och redig, men ändå lämnar caféet en del övrigt att önska. Bullarna var svettiga och garanterat inte från idag. Tanterna i kassan där inne var sura och stog och beklagade sig högt inför varandra "Sista dagen på jobb innan semestern. Nu är jag så jävla sliten". Ursäkta att vi kommer hit och fikar då. Solen hade tittat fram och gassade rätt rejält så en gäst kom och frågade om dom inte kunde fälla ut markiserna. "Nej min själ det gör jag bara ente, vi hade så mycket jobb med att fälla in dom i morse när dom blevet blöta så riskerar ente att dom blir blöta en gång till om det kommer en skur." Trevlig attityd... Dessutom var två av glassorterna slut, slushmaskinen fungerade inte och "våffla på pinne" som såg så smaskigt ut på bilden kunde odm inte göra. Tur att det fanns banana split som utväg.
Jag blir alltid lika förvånad över folk som driver café eller restaurang i lokaler och på lägen som känns som att det är liksom hur lätt som helst att ha ett bra fik där, och så sabbar man det. Håll ordning på personalen! Gör allt för gästerna! Ha inte mer på menyn eller på skyltar än vad ni faktiskt kan leverera! Städa ordentligt, framför allt på toaletterna tack! Färska bakverk tack!

Fjäderfä i parken.

Efter fikat drog vi vidare, genom parken bredvid, spanade in påfåglar, undulater, hönor och tuppar, nymfparakiter och myskankor. Provade lekplatsen och så gick vi till Axel Ebbes konsthall. Axel Ebbe, som för övrigt gjort draken på torget. Det var en ganska läcker liten konsthall och utställningen gjorde att även barnen höll god min en lagom lång stund.
http://www.trelleborg.se/sv/uppleva-gora/kultur/axel-ebbes-konsthall/kalendarium/

På väg tillbaks till bilen såg vi Palmtåget. "Åk gratis med Palmtåget". Så jag och dom två stora barnen hoppade raskt på och åkte sakta i en vagn genom stan och blev uppplockade på Trelleborgen av sambon som tog bebisen och bilen dit.

Så in i bilen mot Malmö. Men nu hade det blivit så kvalmigt att jag och åttaåringen krävde ett dopp på vägen. Under mörk himmel tog vi en hastigt dopp från bryggan på stranden på Stavstensudde. Perfekt avslutning på dagens utflykt. Väl i Malmö regnade det igen så nu är familjen samlad i filmsoffan framför Monsters inc. Hej!

Att köra genom Skåne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar