tisdag 19 maj 2015

Läggdags.

När pappan är borta läser jag saga i min säng för båda flickorna tillsammans. För det mesta väljer dom sångboken och då turas dom om att välja, fem sånger var. 

Ibland vill tvååringen sjunga själv dom visor hon valt och blir skitsur om någon annan (jag) börjar sjunga. Men det kan hon egentligen inte så mest sitter vi bara tysta och väntar en lagom lång stund till hon behagar börja bläddra igen. 

En av favoriterna är "karusellen", då sjunger tvååringen med.  "Ha ha ha" sjunger hon, högt högt från början till slutet och jag försöker koncentrera mig och komma ihåg texten. 

En annan favorit är Staffan var en stalledräng. Året runt. Den kan femåringen, så då vill hon sjunga själv för sin lillasyster. Falskt och lyckligt sjunger hon och lillasystern lyssnar glatt. 
"Staffan varde stallegren, vi taco nu så gärna. Han vattna sina pållar fem, allt föde ljusa stjärna. Ingen dag de syne sen stjärnorna av solens ljuset blänka." Jodå, hon kan hon! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar