tisdag 5 maj 2015

Trädgårdsdags. Ett hett tips för en finare trädgård.

Tipset är så sjukt bra, och helt gratis:
Vänta in en vårdag med hyffsat väder. Bjud hem några vänner som bor i lägenhet och därför tycker att en heldag trädgårdsarbete är lite som en retreat. Sätt dom i arbete. Funkar varje år!

För även om vi kunde gjort allt det där själva så går det himla mycket fortare om man är några fler, och det blir enormt mycket roligare. Dessutom kunde jag, som i år har nåt jävla ryggont sen vi flyttade det blåa åbäkesskåpet och flyttade åt mamma och... så jag ville helst inte gör någonting själv, framför allt inte lyfta och gräva och sånt, ägna mig åt det jag gör bäst; markservice. Som i hushållerska. Jag bakar en sockerkaka, kokar kaffe, dukar fram fika i solen. Pekar lite vad jag vill hur och var i trädgården. Lämnar barn hos nån kompis. Kommer på att systemet stänger om tio minuter och kör som en blixt genom stan (obs, utan att bryta lagar, kör för fort gör jag bara utanför stan, då rätt rejält) och hinner precis. Blandar nåt skönt läskande vinbål att bjuda på. Marinerar lite kyckling och fixar grillmiddag till kvällmaten som all hungriga bjuds på.

Himla praktiskt! Ni undrar säkert om dom där träden är nere i hålen nu? Men nej. När jag drog till systemet tio i tre satt tre herrar i solstolarna och diskuterade hur dom skulle lösa det på bästa sätt. Ord som vinsch och sånt vimlade omkring. Men när jag kom tillbaks stod träden där dom stod när jag for. Som jag misstänkt kommer vi att behöva hyra in en större styrka...

Men vi fick så mycket annat gjort!

Ett vackert japan-inspirerat inspringningsskydd runt trädgårdslandet. Hela landet sått och vänt. Lite buskar beskurna.
Det bästa med den där skrymmande bambun som skjuter rotskott i hela gräsmattan är att den förser oss med material till diverse flätverk och uppbindningar.

Och bäst av allt, äntligen är murstenarna som jag och mannen bärgade från en granne i höstas, och som legat på framsidan av huset sen dess, på plats. I form av mur runt uteplatsen vi byggde för två år sen. Ramar in så fint! Nu fattas bara lite jord att bakfylla med så att jag kan plantera horder av timjan, lavendel, rosmarin och sånt skit som ska välla fram och lukta gott.
Ölandssten. Små bitar av paradiset hemma i trädgården.
 
Tack ni fina!
 

2 kommentarer:

  1. Det var ett nöje! Kommer igen snart och försöker få ner de där träden....

    SvaraRadera