måndag 15 april 2013

Kalas.

Ja, den där boken jag hade som bild i inlägget i fredags. En mycket härlig bok som beskriver kalas utifrån 1979-perspektiv. I brytpunkten mellan 70-talets bohemanda med chili con carne som helt acceptabel bjudmat (visserligen på temat Tonårsparty) och 80-talets vurm för det till synes flotta nymodighet avocadomousse (som efterrätt!).

Det finns så mycket att kommentera här, såsom barnkalasets förslag på mat "Kalasspett" -prinskorv, köttbullar, tomatklyftor och annanasbitar på spett (aka blompinnar). Vem har inte fått någon version av kalasspett på barnbordet? Jag har själv serverat det ett flertal gånger. Dock med 2000-talets revolution cocktailtomat. Till efterrät föreslås Banan split. Till 4 barn 1/2 (ett halvt!) 1/2-literspaket glass, glass måtte har varit dyrare 1979 än vad det är idag.

Även uppslaget "Mat för män är härligt" på många sätt.
Menyn som föreslås:
Hemkokt ärtsoppa med fläsk, senap
Öl eller varm punch (ELLER!?!)
Västerbottensost, knäckebröd
Crêpes Suzette (!!)
Jag citerar "En meny för en karl -ja, men inte vara att njuta av i glada kompisars lag -utan också att själv förbereda och laga, förstås."

Man dekorerar maten med vindruvor eller en persiljekvist (krusbladig såklart). Fisksoppans musslor kommer från en burk. Baguetter heter Paon Riche.

Boken är dock oumbärlig, för det finns två recept däri som jag INTE kan leva utan. Gulaschsoppa och Monas cheesecake. Soppan får jag återkomma till en annan gång, Cheesecaken serveras er nedan. Det var alltså den som serverades som tårta på dopet i lördagen och som intogs liggande på soffan igårkväll. Dekorerad med halloncoulis (ha! mästerkock 2014 nästa!), myntablad och dotterns namn i choklad.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag har också haft den kokboken i min ägo, men den fick ryka då alla utom ett recept kändes mossiga och förlegade, med undantag för ett. Monas cheesecake är måttet på hur en cheesecake ska vara och slår de flesta.

    SvaraRadera