måndag 19 maj 2014

Dagens grönsak.

Hamnade idag i en facebook fråge-diskussion som gick ut på att gissa växten med denna textsnutt som ledning:
"...en synnerligen lättodlad köksväxt, och de anrättningar som beredas av densamma äro både hälsosamma, läckra och billiga... läckrast äro xxx som späd." Texten hade vännen hittat i en trädgårdsbok anno 1913.
 
Jag gissade, naturligtvis felaktigt, på sparris (känns skönt att man inte ens 1913 ansåg sparrisen lättodlad).
 
Rätt svar var istället kålrabbi. Jag kände instinktivt att "Kålrabbi, det en sympatisk grönsak". Men jag erkänner, jag tror aldrig att jag har köpt en kålrabbi. Och jag kan inte riktigt på rak arm minnas hur den smakar. Jag tänker att det lite som ett mellanting mellan kålrot och grönt äpple?
 
Och senare när jag efter jobbet var på en snabbhandling på närmsta Coop, irrande planlöst i grönsaksdisken, fann jag mig plötsligt stående öga mot öga med en kålrabbi. Blev helt enkelt att ta med mig en lien stackare hem. Detta är inte det vackraste exemplaret jag sett, men den fick duga. Nu är det upp till bevis lilla kålrabbi!
 
 
Vad skulle jag ta mig till med den? Jag hade vaga bilder i bakhuvudet av rotsaksgratänger där kålrabbi ingick. Men några rotsaksgratänger var jag då rakt inte intresserad av att laga. Så en så kallad kålrabbicarpaccio blev det. Den lilla typen skalades och så kom återigen kom osthyveln fram ur lådan och fina skivor lades omlott på tallriken. En smaskig vinägrette på rödvinsvinäger, vitlök, salt, socker, svartpeppar och rapsolja rördes ihop och ringlades över. Eftersom det blev lite blekt det hela fick några hackade persiljeblad också vara med.
 
 
Det var inte riktigt så krispigt som jag inbillade mig att det skulle vara, men jag tänker att det hade varit bättre med ett färskare exemplar såklart. Eller kanske skulle skivorna vilat i lite isvatten en stund innan de lades på tallriken. Smaken var mer kålrot än gröna äpplen, men ändå mycket smaklig. Kanske skivor av grönt äpple får göra sällskap nästa gång? För jag har halva kålrabbin kvar och den ska inte förfaras. Och jag tror inte det är sista gången jag köper en. Prova du också!
 
 
Till kålrabbin åt vi mustig pasta med körsbärstomater, färsk salciccia, bacon, lök och vitlök. Inte så dumt det heller.
 

2 kommentarer:

  1. Vi åt en kålrabbi på Noma innan jul. Den var urgröp och serverades med en soppa i som var gjord på inkromet med sugrör av sockerrör....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns att du berättade. Och det var gott?
      Mitt sätt gick nog lite snabbare, omän inte lika elegant...

      Radera