fredag 13 januari 2012

Vattnets hållbarhet.

Ni vet hur det är: En kväll för några dagar sen var jag lite extra törstig när jag skulle gå och lägga mig så jag tog med ett glas vatten till sängen (eller i ärlighetens namn; jag bad min sambo ta med ett glas, själv hade jag redan krupit ner under täcket. Det gjorde han så snällt). Så långt inget konstigt.

Idag var jag också lite extra törstig när jag skulle gå och lägga mig, men kom på det först efter att jag redan hade gått och lagt mig. Och det där vattenglaset stog redan där halvfullt på nattduksbordet så jag tog en klunk eller två. Utan att tänka mig för. Sedan började jag tänka mig efter. Var det igår? I förrgår? Eller var det förra fredagen som vattnet landade där i glaset?

Alltså uppstår den enkla frågan; vad har vatten för bäst-före-datum?
Hur vet man när det har gått ut? Vad händer -möglar det, ruttnar det, härsknar det eller surnar det? Mycket svåra men enkla frågor.

Nu ligger jag här och väntar på det värsta. Jag måste skärpa mig.
(Igen. Ni som varit med vet att det inte är första gången.)


Vattenglas av okänd ålder.

God natt, eller dålig natt, vi får se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar