onsdag 11 december 2013

Lucka 11

Förra årets tyckte jag att jag var så himla smart, köpte ett lucianattlinne som var en-två storlekar för stort, och la upp det till passande längd. Med det röda snöret runt midjan var det ingen som såg skillnad. Förra året missade dottern lucia på grund av magsjuka.

När vi hämtade ner adventslådan från vinden tog vi också fram lucianattlinnet, kronan och ljuset. Jag sprättade (den onödigt täta och välförankrade) sömmen från förra året, tvättade och strök linnet, och vips så såg det ut som nytt, och helt perfekt.

Enda problemet är att dottern har bytt avdelning på dagis, och nya avdelningen har sitt luciatåg utomhus, fick jag just veta. Det perfekta lucianattlinnet får definitivt inte plats utanpå ytterkläderna. Och efter att hon just tillfrisknat från årets magsjuka, tänker jag inte riskera att hon får lunginflammation eller liknande för att hon haft ett lucialinne ute utan vettiga kläder under.

Nästa år kommer det perfekta lucianattlinnet att vara för litet. Perfekt, men använt noll gånger av min dotter. Tur det är inhandlat på Emmaus. Och idag blir till att jaga lucianattlinne på Emmaus igen. Ett perfekt.


Det perfekta lucianattlinnet, innnan jag lade ner det. Och innan vi hittade batterier till handljuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar