söndag 29 december 2013

Periodare.

Jag är allt lite periodare. Brysselkexperioden har varat ett tag nu, och just när jag trodde den skulle vara över, började dottern för tre dagar sen plötsligt gilla dem, efter att hitintills vägrat smaka, så det rullar väl på ett tag till. Suck.

Annars är jag just nu är jag inne i en laxperiod. Förra året tror jag inte att jag lagade lax en enda gång. I år smög det så sakteliga igång med den inkokta på yngsta dotterns dop i april, och sen har det eskalerat. Inkokt, grillad, varmrökt, kallrökt, stekt, ugnsbakad, gratinerad. Nu tänker jag liksom på lax varje dag. Gravad till julafton såklart, och på middagen häromdagen halstrad. Den där halstrade var ett mycket smart drag, ett led i återanvändningen av julmaten. Tre små snittar som förrätt:

En på rostat vitt bröd (kantskuret delat i fyra bitar), med ett sprött litet salladsblad, en ruta grönpepparpaté (som jag och sambon påbörjade på lillejulafton och som således behövde ätas upp), en cornichon, och en picklad morot (ja, återanvänd från glöggkvällen).

En på ett halvt knäckebröd, återanvändning av romsillen. Finhackade helt sonika romsillen, körde i lite ny finklippt gräslök, lite mer nymald svartpeppar, en kokt kall fintärnad potatis och två fintärnade kokta kalla ägg och två matskedar Kalles kaviar. Några gräslöksstrån på toppen.

Och en med halstrad gravlax. Torkade bort dill och kryddor från den återstående gravlaxen. Skar loss den från skinnet och delade den på längden i snygga fyrkantiga bitar (3x3x10cm). Hällde en skvätt kikkoman och en skvätt sesamolja i en påse och lät mina laxbitar marinera två timmar i kylen. Rumstempererade, torkade av med papper igen. Jävligt varm stekpanna, lite olja. I med laxen, några sekunder på varje sida, dvs på alla fyra sidor. Skar skivor sådär 4mm tjocka (svårare än vad jag trodde, mycket vass kniv rekommenderas). Små kavringsfyrkanter smörades och så på med en laxskiva. Blandade vanlig majonäs med rätt mycket svartpeppar, en rejäl skävtt sesamolja och så mycket kikkoman jag vågade utan att den blev rinnig. Spritsade på en klick sesammajonäs på varje laxbit och garnerade med nåltunna strimlor av färsk ingefära. Supersmaskigt. Verkligen.

Mousserande till och inget kan gå fel.

Som den fortfarande orutinerade bloggerska jag är tog jag ingen färdig-bild på snittarna. Så här ser ni nu sillasnittarna färdiga, patésnittarna nästan färdiga och laxsnittarna där i mitten väldig väldigt ofärdiga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar