torsdag 26 december 2013

Lucka 24

Snopet slut. Att påbörja en kalender på bloggen, nästan ha lyckats publicera ett inlägg varje dag, och så inte ha en grand finale på julafton? Klantigt. Men jag tänker att de flesta av er var lika upptagna som jag på julafton, hade annat att tänka på så att säga.
 
Julafton var som julafton är. Ett stressigt anti-klimax och ändå alldeles, alldeles underbart. Det var romsill som skulle läggas in och hovmästarsås som skulle vispas till. Det var sista-minuten-klappar som skulle inhandlas och slås in. Barn som skulle badas och kläs fina, för att inte tala om oss vuxna.
 
Det skulle letas fram något rött att jula till sig med och det var inte det lättaste. Jag har firat jul 36 gånger och ändå hittar jag aldrig nåt rött i garderoben när det väl är julafton hur kan det komma sig? Bättring! Ut på mellandagsrean och köpa upp sig på ett lager röda plagg, säg tre stycken sådär. Då kan man varva mellan dom tre och så är det bra med den saken för alltid.
 
Julklapparna. Varje år säger jag till mig själv och till släktingarna att "Vi kan väl försöka hålla igen lite på antalet i år?" Varje år så misslyckas vi, och du med och jag med. I år värre än någonsin. Jag har faktiskt i hela mitt liv aldrig sett så många julklappar som dom som låg under granen i år. En tomte, sju vuxna, fem barn, tiotusen julklappar. Det är faktiskt inte klokt. Tomten imponerade i år genom att dra i sig två-tre bräddfulla snapsar -med masken på! Det var något nytt, något man kanske måste öva på om man skulle råka åka på tomteriet nästa år.
 
Min man fick den här av mig: "Försvara familjen eller fälla ett träd. Det går lite bättre när denna är med." En yxa, specialbeställd från Gränsfors bruk, med mannens namn instansat i bladet. Tillsammans med Yxboken och en bryne. Det var nog årets julklapp för han blev så nöjd, så nöjd och den där yxan vandrade varv efter varv runt bordet för inspektion. http://www.gransforsbruk.com/produkter/skogsyxor/gransfors-liten-skogsyxa/
 
Jag fick ovanligt många, mycket fina julklappar, som jag förvånat undrar hur jag förtjänat, men det är bara att spela med, tacka och ta emot. Bland annat fick jag ett par kamoflagemönstrade tights, som jag levt i sedan dess. Jag fick också en urinvägsinfektion i julklapp, som gjorde att jag satt på toaletten och kved mest hela eftermiddagen, kvällen och natten igår, juldagen. Med triumf seglade jag in på kvälls- och helgmottagningen i förmiddags. Med ett blodsprängt urinprov i handväskan och kraftig värk i ryggen, dvs njurarna, kan de väl bara inte neka mig penicillin? Och nej, det kunde de för en gångs skull inte! Så nu sitter jag nedbäddad med långkalsonger under kamotajtsen, hackar lite tänder, knaprar panodil och penicillin, och väntar på bot.
 
Så önskar jag er alla en mycket god fortsättningpå julen.  För kom ihåg, den vara ända till fastan, minst. Så det är inte för sent. Inte för sent att korka upp ännu en flaska glögg, att koka den där knäcken ni inte hann koka innan julafton, eller slafsa i er lite mer ris à la malta. Keep up the christmas spirit!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar