torsdag 21 mars 2013

2 x Erikshjälpen

Både igår och idag var sambon borta på konferens så jag stog för hämtning av 7-åringen på skolan. När vi ändå var ute och körde passade vi på att gå på loppis. Med dagishämtning klockan två och därefter upphämtning av sjuåríng på skola i Staffanstorp är det som alla förstår omöjligt att vara på plats på fem minuter innan de öppnar, nämligen klockan två, för att tränga sig in och göra de riktiga fynden. Men fördelen med att komma en timme "för sent" är att lugnet har lagt sig så att man kan strosa runt och titta ordentligt på sakerna i lugn och ro.

Som lockbete utlovades att barnen kunde få handla något för max 15 kronor var om det hittade något bra. Eventuellt lite till om de hittade något riktigt riktigt bra.

Igår var vi då på Erikshjälpen i Genarp. Jag tycker att den var ganska bra, men sen gjorde de en uppfräschning för tja ett halvår sen eller så, och sen dess tycker jag inte att jag har hittat något kul alls. Utom när jag hittade sju 80-tals My little pony i hyffsat skick för mellan 7 och 18 kronor styck. Jag köpte alla utom en som hade blivit snaggad. Även igår var det tomt på fynd. Sjuåringen försökte övertyga mig om att en pytteliten plastpåse med Lego var ett riktigt fynd för 49 kronor, men med tanke på att han har kanske Malmös största Legosamling hemma höll jag inte alls med utan snålade med kronorna, och inget inhandlades. När vi tittat färdigt gick vi in till "caféet" för jag tänkte att jag iallafall kunde köpa fika till barnen. Det visade sig att fikat var gratis, pingstkyrkan bjuder, men man får gärna skänka en slant till deras fadderprojekt. De hemmabakta bullarna såg riktigt riktigt smaskiga ut och saft fanns det också. Sjuåringen gjorde stora ögon och försökte få mig att säga att om det nu var gratis kunde man ju ta hur många bullar man ville. Men jag var inte så sugen på att stå i andlig skuld till pingskyrkan, så de fick nöja sig med varsin bulle och varsitt kex. Saft kunde de få ta hur mycket de ville tyckte jag. Sjuåringen drack fyra glas. Jag tog en kopp kaffe. Och så skänkte jag 38 kronor som låg och skramlade i botten på handväskan. Så nu är vi kvitt, pingstkyrkan i Genarp och jag. Och vi tackar för en god fika och de härliga frälsningsorden vi fick på köpet på bordsdekorationerna.



Idag drog vi istället till Erikshjälpen i Malmö. Jag hade bakat muffins hemma på förmiddagen och detta lät jag barnen få veta så vi enades om att idag blir det ingen fika på kyrkans bekostnad. Med ett uppdämt shoppingbehov sedan gårdagen STORHANDLADE jag. Köpte mer än någonsin förr och var riktigt nöjd med det. Bästa fyndet var nog den gula ljusstaken. Obs, i plast, made in denmark. Klart värd sina 15 kronor.

Det blev även en potta (nu en på varje våning, man vill ju inte bli smal i onödan...), tre halsband med plastpärlor (av en viss modell som dottern och jag liksom samlar lite på tillsammans), en barnstol (men den funderar jag på att lämna tillbaks, det ena benet var trasigt och det såg jag inte förrän jag kom hem), tre gamla fina påskägg. Och så hittade sjuåringen återigen en Legopåse. Denna gång för blott 25 kronor. Samtidigt kom dottern med en leksakskamera i bra skick med lampa och allt för 25 kronor. Så det fick bli så. Och så ett set med smörknivsställ i glas i originalförpackning, en mössa och en dräggellapp/halsduk (jag föredrar att se det som det senare, dessa textilier kommer att tvättas två gånger i 60 grader innan de används, don't you worry brother) till bebisen (för 25 kronor tillsammans -rättvisa framför allt). Jag stog också och tittade på servettringar, en bokhylla, ett helt set med dockservisdelar i plast (varav en del var garanterat från tidigt 70-tal och jävligt snyggt mönstrade, de var dock hopklumpade med några andra som var av nyare tillverkning och de skulle hag 95 för det hela så jag hejdade mig. Det råder inte brist på dockservisdelar här hemma) och dessa "vickningsfat" med tillhörande bestick, oanvända i originalförpackning.

 
All time low var att jag köpte en ögonskugga för 6 kronor. Lite halväckligt men... Den är ju oanvänd (det ser man på mönstret på ytan) och perfekt puderrosa färg, från Estee Lauder. Återkommer med resultatet om jag använder den.
 
Sen åkte vi hem och åt muffins. De var äckliga. Jag tog en tugga för att kolla om barnen hade rätt och det hade dom. Jag misstänkte det redan när jag läste receptet, på tok för lite smör och socker i förhållande till mjölmängden. Det är många saker som inte är som de ska i senaste versionen av sju sorters kakor. Barnen fick vindruvor som plåster på såren.  
 
Guten nacht.

1 kommentar: