söndag 25 januari 2015

Överdrivet firande...

Börjar ni tröttna på att höra om hur fyraåringen blev femåring? Förstår det. för hon har nu firats FYRA gånger, så det är inte utan att jag också har tröttnat på det. Ser jag en tårta till så spyr jag. Måste jag bära mer presentpapper till återvinningen så dör jag. Så jag lovar. Detta är sista inlägget om den här saken. På ett år.

På något sätt så är två kalas det minsta man kan komma undan med -ett för dagiskompisarna och ett "vuxenkalas". Men så i år råkade hon som sagt fylla år på en måndag och då var det svårt att få ihop ett firande med släkten. Men det var ju då hon fyllde år så vi firade såklart då. Och min släkt kunde inte helgen efter så dom firade helgen innan, då när vi var i helsingborg, och min mans släkt kunde inte helgen innan, så då blev det två firande av det. Och så dagiskalaset då.
 
Igår lördag hade vi alltså min mans släkt på kalas. Har någon slags spärr mot att bjuda på samma sak flera gånger, så jag får allt större panik inför vad jag ska bjuda på ju längre åren går. Men igår blev det brunch. Det var bacon, prinskorv och choritzo (trodde det skulle vara svårt att steka bacon till så många men kom ihåg en vän som körde bacon i ugnen, så det gjorde jag också och det gick bra). Det var vattenmeloner (stansade med pepparkaksformar), körsbärstomater, morotsstavar, gurkstavar och tomat-mozarellasallad. Det var baguetter, ostar och salami. Det var vita bönor och äggröra (trodde det skulle vara svårt att göra äggröra till så många, 15 ägg, men det gick bra). Det var små glas med grekisk youghurt med vuxentopping respektive barntopping. Och så var det glasstårta (marängbottnar, jordgubbsglass, bär). Trevligt!
 
Yoghurt till barn. Minimashmallows och jätteblåbär. Honungen on the side. De flesta av barnen åt antingen bara bären och godisbitarna, eller öste på orimliga mängder honung på youghurten men det var ju fest.

På riktigt, men hasselnötter, valnötter, blåbär och grekisk honung.
 
Och så idag var det sista, absolut sista firandet, med alla dagiskompisarna. Förra årets barnkalas minns jag som en lyckad men rätt stökig tillställning. Så jag bävade lite, tänkte att nu är dom ett år större så det borde bli ett år mer stök?
 
Dottern hade beställt att det skulle vara Nallekalas. Jag hade inte en aning om vad hon menade med det men jag skrev det på inbjudningskort och uppmanade att ta med favoritnallen. Så igår bestämde vi att vi skulle duka ett långbord till nallarna i hallen. Såg riktigt trevligt ut med ett litet långbord direkt när alla kom in, med servetter och sugrör och ballonger och allt. Barnen fick sätta sina nallar där när dom kom och sen var det inte så mycket mer med det. Det räckte så, barnen tyckte det var rätt festligt tror jag. 
Sen hade vi lagt låtsaspengar under tallrikarna (ja, som förra året, dottern hade bestämt att det skulle vi göra i år igen), och så hade vi kiosk i köket. Min man serverade korv och nioåringen var ansvarig för att ta betalt. Lagom avancerat. Sen hade dom lite disco på övervåningen. Spelade frostsångerna tre gånger om... Så var det dags för pannkakstårta, bullar, kakor och hjärtmelonerna igen -favorit i repris. Och så fiskdamm som avslutning.
 
Sammanfattningen är att allt gick jättebra. Barnen var förvånansvärt lugna och jättetrevliga allihop!
 
Ska man jobba på en söndag ska man iallafall ha vett att ta rejält betalt.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar