tisdag 14 maj 2013

Linas matkasse utvärdering #1.

Igår gjorde jag ett av recepten från Linas inspirationskasse. Ganska naturligt valde jag att först göra det recept som såg enklast och godast ut.

Sallad Nicoise med varmrökt lax och senapsdressing.
Tillagning: 5/5.
Enligt receptet skall det vara "B", medelsvårt att tillaga. Själv tycker jag att det var mycket enkelt, i princip bara att hacka och röra. 
Smak: 4/5
Det enda jag ändrade var att jag gjorde dubbelt så mycket dressing som det stog -eftersom de ändå levererade 3dl gräddfil i kassen jämfört med de 1 1/2 som ingår i receptet. Hade jag inte gjort det så hade det nog blivit en aning torrt. Annars var det en mycket god sallad, om än ingen smaksensation.
Barnen smakade inte. De fick kokt torsk smält smör och potatis.
Inspiration: 1/5.
En stor del vitsen med Linas matsse är ju att få hjälp att komma ur köttfärssåsträsket, för det är absolut inte billigare per portion med matkassen jämfört med vår ordinarie kost. Och den kasse vi har fått heter dessutom "inspirationskasse". Därmed borde rätterna vara nytänkande och verkligen inspirerande. Och jag är ledsen men en sallad med potatis, tomater, bönor, röd lök, ägg och varmrökt lax är inte nyskapande över huvudtaget tycker jag. Inte heller en dressing med gräddfil, dijon och honung. Den enda fördelen är väl att jag kunde laga en rätt med fisk utan att sambon rynkade på näsan. Alltid när jag föreslår att vi ska äta fisk så rynkar han näsan och föreslår något annat. Dom gånger jag förbiser det och ändå lagar det brukar han gilla det när det väl står på borde, men det är så tråkigt att handla och laga något när resten av familjen rynkar näsan. Den här gången var det inte jag själv som hade hittat på det så då gick det lättare, det var inte mitt "fel" att vi skulle äta fisk.

Slutsummering: 10/15.

Nu har jag bara två måltider kvar, varav en verkar ganska okej och en verkar ganska äcklig. På återseende i frågan.


Recept.


Resultat.

1 kommentar:

  1. När vi hade Linas matkasse var det Tonfisksallad en gång. och den var SÅ bra så den har vi fortsatt med. BTW vår uppläggning på den såg ungefär ut som din uppläggning
    /Linn

    SvaraRadera