tisdag 14 maj 2013

Provar en ny frukosttaktik. Sådär.

Oftast på vardagar går jag upp vid sjusnåret (nej, jag har inte sovit fram tills dess, jag har legat vaken sen halv sex och försökt få bebisen att somna om, oftast utan resultat). Klär på mig, klär på bebis, klär på treåringen (under vilda protester suck suck). Sen sätter vi fram frukost. Fil, havrefras och äppeljuice till treåringen (socker på filen, "jag gillar inte kamel längre", havrefrasen i en skål brevid, äppeljuicen i det blommiga glaset), mackor och te till mig. Sen kastar jag i mig två mackor medan jag försöker truga och tvinga treåringen att äta sin frukost och få bebisen att behålla nappen och inte grymta. Efter en kort stund tar tålamodet slut på tre fronter och vi lämnar bordet. När jag en dryg halvtimme senare lämnat treåringen på dagis stjälper jag i mig det kalla teet, av vilket jag hann dricka ungefär en halv klunk under frukosten, stående brevid frukostbordet. Sedan bebisen för drygt en vecka sen nu äter gröt till frukost (och alltså inte bara ammas innan frukost) blev det hela ännu mer komplicerat.

Så idag bytte jag taktik. Jag åt inte frukost, utan gjorde frukost till treåring och bebis och koncentrerade mig på att få i dem deras mat. Det gick sådär. Efter dagislämning när bebisen somnat för förmiddagsvila i vagnen, för en stund sedan, gjorde jag te och två rostemackor, satt mig vid frukostbordet MED tidningen och försökte njuta. I mitt huvud skulle detta nämligen vara en njutningens stund. Men all min koncentration gick åt till att inte kasta mig teet och mackorna innan jag öppnat tidningen. Och dessutom var det lite... tråkigt. Tyst.

Jag ska ge det en vecka. Imorgon måste jag nog sätta på radion. Men om jag tränar lite till så kan det nog blir bra det här, en njutningens stund. Vad tror ni?

1 kommentar:

  1. Haha, jag känner igen mig med frukosten. Det man har tänkt sig vara en sån njutning och bara sitta lugnt och äta blir inte så när man inte är van :)
    /Linn

    SvaraRadera