fredag 17 maj 2013

Linas matkasse utvärdering #3. Och slutkommentar.

Ja, nu har jag alltså lagat även det sista receptet, det jag drog mig för.

Chilirostade kycklinglår med quinoasallad, helstekt blomkål och fetaost.
Tillagning. 4/5.
Återigen var det mycket enkelt att tillaga. Det största frågetecknet för mig denna gång gällde quinoakokningen, eftersom jag var lite osäker på vilket resultat som eftersträvades. Jag har bara ätit detta "frö som används av indianer i sydamerika" ett fåtal gånger. Det har då serverats kallt och jag har tyckt att det varit ganska läbbigt med en något slemmig konsistens. I receptet stog "koka enligt anvisningarna på paketet, och dom anvisningarna var ganska knapphändiga. Men det gick bra. Så bra quinoa kan gå.

Smak. 3/5 
Jag följder receptet, förutom på en punkt. Man skulle röra ihop en fetaoströra av 1 1/2 dl gräddfil och 1/2 fetaost. Ni som hänger med vet att detta i mitt fall blev jättesvårt, eftersom jag gjorde av med hela gräddfilsburken i förrgår då jag gjorde dubbel sats senapsdressing... Så jag hoppade helt enkelt över röran och plockade fram en burk "Hickory grill" ur kylskåpet. Ooops!
Själva kycklingen blev god men lite mesig i smaken i förhållande till att den skulle vara "chillirostad". Det hela blomkålshuvudet såg jag ganska mycket fram emot men det var väldigt vattnigt i mitten -jag antar att fukten stängs in när det är en så stor bit man tillagar samtidigt. Jag brukar rätt ofta rosta blomkålsbuketter i ugnen med lite olivolja (och lite curry, det har pappa lärt mig) och det är gott, och konsistensen är då mycket bättre.
Quinoasalladen var faktiskt över förväntan, kanske kan jag vänja mig vid det. Men det luktar mycekt märkligt. Varför?
Inte wow.

Inspiration. 4/5. 
Som ni förstått har jag inte lagat quinoa förut, inte heller har jag helstekt blomkål, så på detta sätt var det ju en förnyelse. Att krydda kycklingbitar med chili och paprika och grilla dem i ugnen är ingen nyhet, inte heller fetaoströra.

Slutsummering: 11/15.
Rätten som helhet var klart över förväntan (även utan fetaoströran...) -mina förväntningar var ju ganska låga. Men det är nog inget jag kommer att göra igen, inte tack vare matkassen iallafall.


Slutkommentar till matkasseveckan:
För dom som inte är matlagningsroade kan jag absolut se poängen, kanske ha inspirationskassen varannan vecka för lite förnyelse, sen vill man gärna varva det med favoriter och säkra kort. För mig, som ser alla matlagningsprogram jag hinner och läser allt jag kommer över om mat, är det lite onödigt. Framför allt dyrt. Ordinarie pris är 579 kr (som alltså ger 3 måtider för 4 personer), just nu har de ett prova-på-pris 299kr. Men grejjen är att ALLT ingår inte i matkassen, så det är inte slutpriset för maten -det krävs att man har ett basutbud av saker hemma. Kryddor, olja, smör, ägg socker osv osv. Inga svindyra saker men ändå, slutpriset för maten blir en bit högre än vår vanliga kost, även om vi då och då köper bätte saker (som färsk salciccia eller varmrökt lax). 
såhär när jag tänker på det känner jag mig lite snopet besviken. För att det var så bra som det faktiskt var. Det hade på något sätt varit mycket mer tillfredställande om det varit alltigenom dåligt och äckligt, så att man hade kunnat skriva elakheter och fortsätta hävda husmoderns överlägsenhet gentemot konsumtionshetsen. Men riktigt så blev det inte.

Recept.
Resultat.

Fusk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar