onsdag 2 april 2014

Lilla bröllopsresan. Del II. Där kom han mot mig ur mörkret!

Vi skulle som sagt mötas på Hovedbanegården, som ett tecken från högre makter visade det sig att det tåg från Malmö han skulle ta hade exakt samma ankomsttid som det jag tog från Helsingör.
 
Väl framme irrade jag runt lite och letade honom, men såg snart på ankomsttavlan att det tåg han skulle kommit med var tio minuter försenat. Så jag ställde mig snällt att vänta vid uppgången från perrong 1. På utsatt tid vällde folket upp ur underjorden. Gång efter annan var jag på väg att rusa i famn på en främmande man för det var som att hälften av passagerarna var lång mörka vackra män. gång efter gång var det fel, men slutligen när när folkströmmen började sina. Där kom han mot mig ur mörkret! Uppklädd och parfymerad och underbar, bara för mig.
 
Vi lämnade väskorna på hotellet där rummet ännu inte var färdigt, och gick en lång promenad i solskenet längs sjöarna till Israels plads för lunch på saluhallen. Alltså jag älskar saluhallar generellt, konceptet att se fantastisk mat olagad och kunna köpa den tillagad på samma ställe är underbart. Och saluhallen i köpenhamn kan ju på inget sätt mäta sig med till exempel saluhallen i Biarritz, Barcelona, Budapest... Men det är ändå en saluhall.
 
Dessutom sken som sagt solen så mitt främsta mål var att få dricka ett glas rosé till lunchen, eftersom han den där vännen som ordnade den där fantastiska festen härförleden hade deklarerat att detta var rosépremiärhelgen, vilket jag inte tänkte svika. Min man var mer på linjen "vi är i danmark, alltså dricker vi öl". Han åt en beefsandwich, jag åt en charktallrik med ostar och oliver. Sen såg jag att det fanns champagne på glas för 65 kronor, så då var jag tvungen att ta ett glas av det också.
 
Eftermiddagen spenderade vi genom att promenera genom Norreport och Österport till hotellet, med avbrott för att kika in i otaliga antikvitets- och skobutiker. Och för att dricka kaffe och äta en croissant i solskenet.
 
Hotellet? Nästa inlägg.
 
 
Romantiska rosor.
 
Smaskig sandwich.

Sjysst chark!

Hej hummer!

Kolla kanin!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar