torsdag 3 april 2014

Lilla bröllopsresan. Del III. Hotellet.

När jag någon dag tidigare bokade hotellet satt jag och pratade i telefon med en vän samtidigt, som hetsade mig.
-Kom igen nu, ta ett större rum ta en svit för fan! Unna er! Passa på!
Själv försökte jag stå emot, tänkte att det vore ju fint om bröllopsresepengarna räcker till en liten resa till? I förvirringen som uppstod glömde jag sen bort om jag faktiskt boka ett standardrum eller det lite bättre rummet? Det enda jag kom ihåg var att jag skrev som önskemål att vi gärna önskade ett rum med badkar.
 
Efter den långa promenaddagen (och efter att jag gick upp klockan tjugo över fem med ettåringen) var vi lagom möra när vi äntrade hotellet. Och jag hoppades så innerligt att det där badkaret skulle finnas. Jag hade med mig en halv säck produkter, det var skrubbhandskar och det var pimstenar och det var olika tvålar och krämer.
 
Så kom vi äntligen in på rummet och jag tänkte. Det blev nog en svit ändå. Unna sig!
 
 
Sittdelen, med fransk balkong och kvällssol. Där satt vi och läppjade på varsin drink och lite chips och pratade. I skåpen fanns både vinglas och champagneglas och vinöppnare, samt minibar med enbart ekologiska varor. Vi köpte dock vår förning på närmsta netto. Men jag gillar att det finns utrustning!
 
Sovrumsdelen, med himmelssäng och allt. Där låg vi sen och sov i nästan två timmar innan vi började göra oss iordning för kvällen.
 
Badkaret! Vid sängens fotände! Där tappade jag upp ett rejält svinvarmt bad och låg och göttade mig så länge jag orkade. Observera att alla produkter på rummet var ekologiska och fantastiska, så de fleta av mina medsläpade dito fick ligga kvar orörda i väskan.

Morgonen därpå efter att ha sovit underbart tungt och ostört (ostört som i ingen hade tappat nappen, snutten, täcket! Ingen var törstig och ingen behövde kissa, ingen vill gå upp klockan fem på morgonen) ända tills klockan var tjugo över nio, utbröt en stund av förvirring. Hur kunde vi sova så länge? Har inte hänt på flera år! När är utcheckningen (inte klockan tio, snälla!) och hur länge har frukosten (som vi betalt 190dkr extra per person för att ta del av) öppet? Vi ringde ner till receptionen och fick ett glädjebesked. Frukosten är öppen till klockan 12, och utcheckning är klockan 12. Fest!

Första gången jag tillrett te på detta smarta sätt.

Vid frukosten kom vi på hur det gått till att vi lyckats sova så länge -vi lever ju nu i sommartid och hade alltså blivit snuvade på en timme. Frukosten var att dö för. Jag åt och åt. Allt var ekologiskt och det mesta (utom de italienska ostarna och korvarna...) var närproducerat. Müslin var hemmagjord, det var skyr istället för vanlig yoghurt, äggen var kokta till perfektion, teet ser ni ovan och kaffet kom som man ville ha det -espresso, latte, cappuciono, bryggkaffe eller pressokanna? Brödet var idel surdeg och det fanns plastboxar man kunde ta där det stog "We love food. We hate waste. " Dessutom stog det en öppen cavaflaska i en ishink bredvid juicen, och några rader champagneglas där bredvid. 
 
Finns det Cava på frukostbuffén så tar man ett glas oavsett.
 
Om jag ska klaga på en sak så var det renligheten. Mellan de där fina stenarna under bakaret låg ett tjockt lager damm. Det fanns likaså dammtussar i badrummet och lite spindelväv i ena hörnet. Eftersom jag är relativt smutstålig lät jag mig inte nedslås av detta utan njöt i fulla drag ändå. Det var ju mycket renare än hemma hos oss. Men jag bara säger.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar