söndag 27 april 2014

Sommaren är här!

Det står i tidningarna att det är sommar nu. Med en helg full av sol och 20+ finns det ingen anledning att säga emot. 

Och det är inte det att vi inte har grillat tidigare i år, men idag var det dags för första riktiga grillmiddagen. 
Ett tag var jag så less på pastasallad att jag trodde att jag skulle spy om jag såg en enda pastasallad till. På varje kaffe, fest, picnic, grillkväll man blev bjuden slet någon fran en plastbunke med mer eller mindre smaklös pastasallad. Sen fick jag nog, så jag har inte gjort pastasallad på säkert två år. Men, idag blev jag plötsligt sugen på det igen. Fläskkarrén till ära kan man säga. Gott var det! 

Mitt hetaste trick är att blanda rejält med dressing av balsamvinäger, lite japansk soja, svartpeppar, salt och lite socker, med rödlök i en bunke redan innan du kokar pastan så att rödlöken blir marinerad (eller modernare uttryckt "picklad"). Vänta med oljan. Koka pastan riktigt al dente, häll av den och vänd runt den med dressingen, fortfarande varm. Då suger den åt sig av smakerna ordentligt undertiden den svalnar. Vänd ner resten av vad du nu vill ha i tillsammans med olivolja. Servera nygjord och fortfarande lite ljummen. Helst med grillat kött och rosé. Enjoy. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar