tisdag 18 mars 2014

Det är skillnad på mjölk och mjölk.

Eller på folk och folk. Alltså det är skillnad på hur mjölkdisken ser ut beroende på var man handlar.
 
Jag menar i de flesta affärer jag handlar i, i Malmö, har 1 1/2-literspaket ekologisk mellanmjölk en framträdande roll i mjölkhyllan. Nu är det så att på måndagar går dottern på simskola på Bråhögsbadet i Staffanstorp. Och då passar det så utmärkt lämpligt att jag och ettåringen undertiden tar en promenad till Ica Supermarket och handlar lite smått. Och i en barnfamilj så står mjölk på något konstigt sätt alltid överst på inköpslistan. Första gången tänkte jag inte så mycket på det, bara att jag inte riktigt hade vant mig vid butiken, hittade lite dåligt i hyllorna. Eller att eko-mjölken kanske var slut? Andra gången letade jag ltie mer noggrant men hittade den fortfarande inte. Tyckte att det var ganska konstigt. Och sen igår, när jag var där igen så började jag fundera på det på allvar.
 
Till och med på Abdos och Lucu, i övrigt inte de mest eko-rätta butikerna man kan tänka sig, finns ekologisk mellanmjölk att hitta i kylen. Och nu är det så att jag själv är inte direkt den mest pk-handlande människan här i stan. Alltså jag köper både importerat det ena och det andra, jätteräkor vid speciella tillfällen, och säkert en hel del saker som jag inte ens har orkat ta reda på att jag inte borde köpa. Men att köpa ekologiska ägg, ekologiska bananer, ekologisk mjölk. Det trodde jag ändå var något slags minimum?
 
Jag vet inte om man vågar dra några slutsatser, som att Staffanstorpsborna är så ointresserade av miljön att ekomjölk inte ens finns i affären. Eller att Staffanstorps Ica-handlare så ointresserad att han har valt att inte saluföra det. Jag vet inte. Oavsett så gör det att jag tycker lite lite sämre om Staffanstorp än innan.   
 
Det blir tre mjölklåtar på det.
 
Mjölkkyl i Staffanstorp.

2 kommentarer:

  1. Mjölk på Österlen har jag missat, den får jag "jobbelyssna" på imorgon!

    SvaraRadera
  2. Inte för att jag vet om Österlen-mjölk är mer ekologisk än annan. Och inte för att jag tycker att det var världens mest fantastiska sång kanske. Men nog var det en festlig låttitel :)

    SvaraRadera