måndag 10 juni 2013

Hemmalagat!

Har för första gången lagat hemmagjord barnmat till bebisen. Torsk, ärtor, morötter, potatis. Riktigt gott om jag får säga det själv. Bebisen tyckte att det var sådär, men det ska nog gå med lite träning till. Det är iallafall inte alls så illa som majs-potatis-kalkon-purén från Hipp, den kräks hon av. Bokstavlig talat.

När treåringen var bebis fyllde jag frysen med hemmalagat men hon var aldrig särskilt förtjust om man ska vara ärlig. Så denna gång tar jag det så nätt. Lite pö om pö så får vi väl se om det är jag eller Semper som vinner. Det är väl mest av ekonimiska skäl jag väljer att laga lite eget. Men så har jag tänkt att det är bara max ett halvår, kanske en gång om dagen som dom äter puréead burkmat, sen kan dom äta det mesta som vi äter, så hur många kronor är det man sparar egentligen? Alltså är det mest för skojs skull. Och så försöker jag ge färsk frukt istället för köpta puréer för jag tänker att det måste vara nyttigare med färsk än med konserverad?

Då är mitt ÄLSKADE microplane-rivjärn oumbärligt. Päron och äpplen blir i princip puréeade omedelbart, och kan ätas av en 7-månaders bebis utan problem. Att det även är det bästa hjälpmedlet  för att riva lime- och citronskal, parmesan, färsk ingefära och pepparrot med mera är känt sedan länge. Har du inget hemma? SPRING och köp! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar