söndag 30 juni 2013

Laxlyx.

Inspirerad av gårdagens dragonartikel i sydsvenskan som jag skummade mellan frukost- och möllanpanik, och av den stora dragonbunten från torget blev det kryddsmör på laxen idag. Förare Winblad hade visst något kryddsmör i sin artikel men nu när jag skulle göra det hittade jag inte gårdagens B-del så jag fick improvisera, som vanligt. Det enda jag kom ihåg med säkerhet var rekommendationen att mortla vitlöken med lite socker så jag började med det.

En nypa socker, en vitlöksklyfta och kanske en halv tesked salt mortlades. Blandades med ungefär en tesked colemans senapspulver och en matsked sherryvinäger. Finhackade en rejäl knippa basilika och en rejäl knippa dragon, totalt kanske tre matskedar i hackat skick. Mortlade tio korn av vardera rosé-, vit- och svartpeppar. Bladade allt till en geggamojja och rörde ner i rumstempererat smör, knappt hundra gram?

Tillsammans med lax som stekts hel i smör i pannan till perfektion vad gäller innertemperatur -den hade nätt och jämnt stannat (efter ugnen opålitlighet senaste tiden vågade jag inte använda den idag). Kokt färskpotatis från äggatanten. Färsk lök kvartades och fick steka långsamt bredvid laxen i panna. Citronklyfta. Och den nuförtiden obligatoriska bladblandningen från landet (inte i bild).

Resultat: supersmaskigt! Smöret blev rätt starkt men tillsammans med lax som kryddats bara försiktigt med salt var det perfekt.

Nu är det bara ungefär nio tiondelar kvar av dragonen att använda upp i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar