onsdag 12 juni 2013

Längtan efter ett kylskåp.

Ja, nu börjar den här tiden på året då jag längtar efter ett kylskåp till. Under vintern är det bara vid enstaka tillfällen (nåja, var och varannan helg kanske...) som plats behövs för att kyla vinflaskor och boxar, läskburkar och öl. Men nu är det allvar. Det kliar i syltfingrarna.

Har diskat sparat burkar i olika storlekar i källaren halva våren och nu har jag sett recept på en rabarber-ingefära marmelad som verkar fantastisk. Rabarbern står där ute och väntar på mig. Men titta på det här kylskåpet. Hur ska jag få plats med rabarbermarmelad här? (Nej jag tar inte ur roséboxen. Det är sommar. Vem vet när man behöver ett kallt glas?)

Och sen jordgubbssylten, och de nya smörgåsgurkorna och lingonsylt och jag som hade tänkt göra vinbärsgelé i år och...

Ett alternativ är förstås att skynda sig att äta upp allt från förra året. Vi är inne på sista gurk- och syltburken så det ska nog gå. Det får bli pannkakskalas här alldeles strax. Och leverpastej med inlagd gurka varje morgon från och med nu.

Men bäst hade det varit med ett kylskåp till i källaren. Så får det bli. Kylskåp till salu?

Detta är vad dom kallar smockfullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar