lördag 8 juni 2013

Sea Food barbeque: Uppföljaren.

Vi börjar från början.

Musslor i foliepaket (gårdagens bild...).
Känndes jävligt fräscht när jag gjorde det, såg spännande ut på grillen med den stora foliekudden som sakta svällde upp lite grann. Och det doftade himelskt när man öppnade. Men det var ändå inte fantastiskt gott. Absolut gott, framför allt om man som jag är galen i Sea Food alla kategorier.
Såhär gjorde jag:
Typ 2 meter aliminiumfolie viks på mitten. Lägg på de skrubbade och "sorterade" musslorna i en hög. På med några stora smörklickar, två grovhackade salladslökar, och två tunt skivade vitlöksklyftor. Vik ihop (minst dubbel vikning i fogarna så att det inte läcker, det har jag lärt av Jamie Oliver). Innan man viker ihop sista sidan ställer man paketet upp och slänger in ett halvt glas vitt vin.
Lägg paketet på en varm grill, vänta så länge som du tror. Vänd efter halva tiden -akta så att du inte petar hål på paketet. Fös över på ett fat eller ett underlägg, ställ fram på bordet, öppna paketet och låt gästerna njuta av ångorna och sedan förse sig.
Det här ska jag ändra på nästa gång:
Även om det innebär mer arbete är det kanske bättre att göra ett paket till varje gäst, så att de lättare kan doppa bröd i spadet.
Det är svårt att veta hur länge paketet/-en ska ligga på grillen, det känns inte rätt att öppna och kolla. Igår låg de på lite för länge. Men det finns inte mycket annat val än att gå på känsla. Nära glöden för hög värme tror jag fortfarande på.
För att maximera smakerna ska man kanske fräsa vitlöken mjuk i smöret innan man lägger i den.
Krydda lite mer. Att jag för ovanlighetens skull inte hade persilja hemma (inte ens i landet, skandal är vad det är), känndes fattigt. Hade jag tänkt till hade jag slängt på nån näve färska timjankvistar som står där ute i en kruka. Och så salta lite mer och peppra.
Tillbehör. Jag tänkte att det skulle går bra utan, men jag saknade verkligen aïoli, eller majonäs eller rouille eller... Något klet att doppa musslorna i helt enkelt.
Efterspel. Det blir lite kladdig så det hade varit snyggt att ha ett gäng citrusvåtservetter att erbjuda, som på restaurang. Ska köpa hem och ha hemma, vem vet när vi gör musslor nästa gång. Det blir nog snart. Gör det du också!

Thainspirerad huvudrätt. Att chili, ingefära, vitlök och lime passar ihop är just ingen nyhet, men det skadar ändå inte att bevisa det gång på gång.

Grillad "thaimarinerad" makrill.
Lyckat.
Såhär gjorde jag:
Saft av 2 lime, 3 tunt skivade vitlöksklyftor. 2 krossade och finstrimlade stjälkar av citrongräs, knappt 1/2 dl fish sauce, 2 rejäla matskedar "Thai chili paste" (lite snarlikt röd currypasta i smaken faktiskt), en rejäl klick färskriven ingefära, 1 finhackad röd chili. Blanda runt och lägg sen i makrillfiléerna, jag marinerade ca 1 timme och det räckte fint.
Tanten i fiskdisken på Ica maxi lurade mig -en filé per person var lite snålt, särskilt som vissa av filéerna var rätt små. Nästa gång blir det mer/fler.
Enda problemet är själva grillmomentet, fisk faller sönder så lätt så jag grillade bara på skinnsidan, återigen nära glöden, hög värme, tills de var genomstekta. Och lät köttsidan vara helt ogrillad. Kanske ska jag nästa gång grilla lite snabbt på skinnsidan först och sen låta fiskarna grilla färdigt på skinnsidan? Eller rent av sätta gjutjärnsstekpannan på grillen och steka dem så behöver man inte oroa sig lika mycket för att de ska ramla ner på glöden... Oavsett så var det utmärkt gott ändå.

Yoghurtsås med ingefära.
Tjockyoghurt blandas med lite pressad vitlök, lite finhackad röd chili, rivet skal av lime, färskriven ingefära, salt och ganska mycket svartpeppar. Gott till nästan allt och får mycket beröm.

"Thailändsk" dippsås.
Att ringla över fisken eller framför allt potatissalladen för den som vill ha mer sting.
1/2 dl fisch sauce, 1/2 dl Kickoman, saft av 1 lime, 1 finhackad chili, 1 stjälk krossad finhackad citrongräs, 1 matsked socker. Finhackad koriander om man gillar det. Rör tills sockret löser sig.

Ljummen potatissallad.
Låter kanske konstigt med potatissallad till ovanstående kryddning men det var faktiskt mycket gott.
Koka och dela färskpotatis. Låt den svalna bara lite och blanda sen med delad kokt sparris, strimlad salladslök, babyspenat och/eller ruccola, 1 kruka grovt hackad koriander, 1 kruka grovt hackad basilika och två morötter i lövtunna krispiga skivor. Eftersom vi blev lite fler än vad jag trott och potatisen inte riktigt såg ut att räcka till fyllde jag också ut med lite gurka och cocktailtomater som vi hade hemma, men det tycker jag egentligen inte behövdes för smakens skull. Rejält med salt, svartpeppar, olivolja och limejuice. När jag gör det nästa gång ska jag nog ta lite lite sesamolja också. 

Summa summarum gott, uppskattad och roligt att grilla något lite mer ovanligt än korv...


BFF.


1 kommentar:

  1. Glömde ju frukten!

    Självklart men ändå. Det är säsong för svenska jordgubbar. Köp och ät. Varje gång säsongen är över ångrar jag att jag inte åt fler, frossade mer.

    Det är även säsong för världens godaste mango, den gula från pakistan, som säljs på Abdos, Lucu och på möllan. Söt och med helt fantastiskt smörig konsistens. Den hårda träiga gröna-röda typen de säljer på Ica Maxi köper du sen aldrig mer, du väntar på pakimango.

    SvaraRadera