torsdag 20 juni 2013

Lax och pasta.

Igår serverades ugnsbakad lax med pasta. 
Laxen blev sådär, lite smaklös och framför allt lite överbakad. Ugnshelvetet stängde återigen av sig mitt i allt och min digitala ugnstermometer har gått sönder, vilket gjorde temperatur och tillagningstid mycket svårbedömd. Nåväl, med justeringar enligt nedan tror jag på detta nästa gång. Hel laxfilé saltades och pepprades, täcktes med hackade soltorkade tomater och grovriven parmesan. Ugn 180 grader till 56 grader innertemperatur (ja, det var det som var tanken iallafall men så blev det inte. Min lax närmade dig mer sjuttio skulle jag gissa...). Funderade på att blanda tomaterna med finhackade sardeller men gjorde det inte och det ångrar jag, så blir det nästa gång. Och så mer salt och peppar och mer parmesan, ett rejält tjockt lager ska det bli. 

Pastan var dock mycket smaskig och skulle fungera även i ensamt majestät. Som tillbehör till laxen räcker det till sex personer. Skölj, ansa och strimla ett litet knippe salladslök på längden. Skala en rejäl (gärna lång...) morot och fortsätt sen med skalaren göra långa strimlor av moroten. Skölj en ask ruccola. Koka 500gram pappardelle i väl saltat vatten. När pastan rinner av i durkslaget häller du  ca fyra deciliter grädde i pastakastrullen och låter den koka upp. Salta rejält och så i med en stor dos svartpeppar som vanligt. Häll i två deciliter frysta ärtor och koka upp. Vänd ner morötterna, löken, ruccolan, en stor klick smör och lite pressad citron. Och så i med pastan och blanda. Toppa med en kruka grovhackad basilika. Om man serverar pastan ensam skulle man med fördel kunna strö över ett packet knaperstekt bacon eller strimlad kallrökt lax. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar